flow

Hoe in een flow zijn is gelinkt aan meer geluk

In een flow zijn waarbij de tijd aan je voorbij lijkt te gaan, wordt vaak gelinkt aan geluk. Maar hoe kom je nu gemakkelijk in een flow?

De 8 criteria van flow

Als ik in een flow ben, dan ben ik present, maar tegelijkertijd nergens omdat de tijd voorbij lijkt te vliegen. Ik ben één met het moment en met het ding waarmee ik op dat moment bezig ben en niets anders doet ertoe. Waar ik normaal erg snel afgeleid kan zijn, heb ik tijdens een flow geen idee wat er om me heen gebeurd. Ik hoor niet als de telefoon af gaat, ik denk niet meer na over wanneer ik mijn volgende maaltijd mag eten en de was die ik eigenlijk nog moest doen wacht ook nog wel. In een flow zijn is heerlijk omdat het bijdraagt aan je creativiteit, performance, het behalen van je doelen, je kunt je beter concentreren en je mindset en emoties zijn in balans. De volgende 8 criteria zijn nodig om in een flow te komen:

  1. Je houdt je bezig met een activiteit die voor jou te doen is
  2. Je kunt je focussen
  3. Je hebt een duidelijk doel
  4. Je krijg onmiddellijk feedback
  5. Je beweegt je voort zonder je zorgen te maken
  6. Je hebt een gevoel van controle
  7. Je hebt je gevoel van eigenwaarde geparkeerd
  8. Je hebt tijdelijk het gevoel van tijd verloren

De flow theorie

Mihaly Csikszentmihalyi is een professor die bekend is geworden dankzij zijn flow theorie die gelinkt is aan positieve psychologie. Volgens hem ben je op zijn gelukkigst als je in een staat van flow bent. Een flow is een gemoedstoestand waarbij je zo betrokken bent bij een activiteit dat niets anders belangrijker lijkt. Om dit te kunnen bereiken dient er evenwicht te zijn tussen de uitdaging van de activiteit en je vaardigheden. Ik heb dit vaak wanneer ik aan het prutsen ben met mijn website omdat ik dit heel leuk vindt, maar het ook nog steeds iets nieuws is voor me (dus anders dan het schrijven van de blogs), waarbij ik soms zo uren verder kan zijn. Een hele andere manier van flow is voor mij als ik aan het reizen ben. Dan doet niets anders ertoe en voel ik me op mijn best. Heb je niet genoeg uitdaging of vaardigheden, dan zal je niet in een flow komen, maar bijvoorbeeld je meer zorgen maken, controle willen hebben, het saai vinden of relaxed zijn.

De wetenschap achter flow

Uit wetenschappelijk onderzoek waarin het brein onderzocht werd, is gebleken dat je je pre-frontale cortex veel minder gebruikt wanneer je in een staat van flow bent. Dit gedeelte van je brein neemt je hogere cognitieve processen voor haar rekening, zoals analytisch denken en zelf-reflectie. Je krijgt dus als het ware een break van je pre-frontale cortex waardoor je even vrij bent van je zelfbewustzijn en negatief praten tegen jezelf. Je komt daardoor in een meer relaxte en creatieve staat. Je denkt even niet: ik kan dit niet, en wat een stommeling ben ik. Maar je bent even in het nu en niets anders doet ertoe. Daardoor voel je je instant gelukkiger. En, omdat je in een flow vaak heel hard en geconcentreerd kunt werken, is het ook meer waarschijnlijk dat je je doelen sneller behaald, waardoor je aan het einde ook mega blij met jezelf en je resultaten kunt zijn. Nog meer happiness dus!

Hoe draagt flow bij aan meer geluk?

  • Je doet dingen die je echt leuk vindt, ook al zijn ze challenging
  • Je voelt je minder angstig en gestresst
  • Je bent positiever en meer nieuwsgierig
  • Je doet de dingen liever in plaats van ze uit te stellen
  • Je hebt geen last van verveling en voelt je juist opgewonden
  • Je voelt je creatiever
  • Je voelt je meer relaxed
  • Je kent je doelen en behaalt ze sneller
  • Je hebt het idee dat je de hele wereld aan kan
  • Je voelt je gewoon enorm goed zonder enige moeite
  • Je leeft in het nu
  • Je bent productiever

“Happiness is not something that happens. It is not the result of good fortune or random chance. It is not something that money can buy or power command. It does not depend on outside events, but, rather, on how we interpret them.”

Nieuwsbrief





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.