Hoe eiwitten je kunnen helpen afvallen

proteinen

Wil jij graag nog een paar kilootjes kwijt, maar wil het niet lukken? Misschien eet je dan te weinig eiwitten, want deze cuties helpen je bye bye te zeggen tegen die overtollige kilo’s.


Het ene dieet na de andere belooft je te helpen afvallen en als het dan lukt, dan kom je er weer van aan. Ik ben dan ook van mening dat diëten niet helpt omdat het slechts tijdelijk is. Een tijdelijk ander eetpatroon om daarna weer terug te keren naar je oude eetpatroon. Ik heb zelf mijn eetpatroon stapje voor stapje aangepast totdat ik zo gezond, clean en suikervrij mogelijk ben gaan eten zodat het perfect past binnen mijn levensstijl en zonder dat ik er koolhydraten, vetten of eiwitten voor heb moeten opgeven.

Van een low carb en het Paleo dieet is bekend dat ze veel proteïnen bevatten en dat mensen daarmee afvallen. Maar waarom zou een hogere proteïne inname jou kunnen helpen? Hier vind je jouw 5 redenen:

havermout-pannenkoeken-6

1. Proteïne verzadigd en bespaart je calorieën

Wanneer je meer proteïnen begint te eten dan je normaal doet, zul je merken dat je veel langer verzadigd bent. Zo ben ik veel langer verzadigd van een bak yoghurt met fruit en granola tijdens de lunch dan een eenvoudige salade. Door meer proteïnen te eten wordt je stofwisseling een soort van vertraagd waardoor je langer een vol gevoel hebt en dus minder snel naar ander (slechter) eten grijpt. Wanneer je dus een tijdje meer proteïnen eet, ben je dus langer meer verzadigd, grijp je minder snel naar eten, overeet je jezelf ook minder en bespaar je dus calorieën waardoor je dus zult afvallen.

2. Het stabiliseert je bloedsuikerspiegel

Laat ik even kort uitleggen wat je bloedsuikerspiegel inhoudt. Wanneer je veel slechte en snel werkende suikers en dus koolhydraten eet, zul je merken dat je in 1 keer heel veel energie krijgt, de welbekende sugar rush. Wanneer die is uitgewerkt krijg je een dipje en kun je je moe en lusteloos voelen, waardoor de kans veel groter is dan je weer grijpt naar iets met veel suikers omdat je het denkt nodig te hebben zodat je uit je dip komt. Wanneer je koolhydraatrijke producten combineert met proteïnen, zal dit ervoor zorgen dat de suikers minder snel en evenwichtiger in je bloed opgenomen zullen worden, waardoor je ook geen last meer zult hebben van een sugar rush of het feit dat een teveel aan suikers ervoor zorgt dat je teveel insuline aanmaakt die het teveel aan suikers zal opslaan als vet. Dit is heel erg kort door de bocht. Maar wanneer je gewoon proteïnen eet met wat voedzame koolhydraten zoals fruit, zilvervliesrijst of havermout, hoef jij je nergens druk om te maken.

100-groene-smoothies-1

3. Proteïnen vraagt meer energie van jou

Alles wat je eet moet natuurlijk ook verwerkt worden en dat kost energie, ook wel het thermische effect van voedsel genoemd. Hierdoor wordt je voedsel in hele kleine stukjes gehakt. Proteïnen hebben een groter thermisch effect dan koolhydraten en vetten wat betekent dat je meer calorieën verbrand om proteïnen te verwerken dan bij vetten of koolhydraten. En dat vinden we natuurlijk meer dan fijn!

4. Het helpt je vet verbranden

Het is wetenschappelijk bewezen dat vet haar broertje of zusje koolhydraat of eiwit nodig heeft om vet effectief te kunnen verbranden. Wanneer je aan het afvallen bent, verliest je lichaam zowel vetten als spieren. Tijdens dit proces is het heel erg belangrijk dat je genoeg proteïnen blijft eten zodat je zowel vetten verbrandt als je spieren behoudt.

5. Proteïnen helpen je spieren herstellen en groeien

Zoals ik net al aangaf voorkomen proteïnen dat je spieren niet minder worden. Daarom is het belangrijk dat je op de dagen dat je sport of veel in beweging bent, je extra proteïnen binnenkrijgt zodat je spieren beter kunnen herstellen en groeien. Wanneer je krachttraining doet, is het handig om meteen na je training een high protein snack te eten omdat je spieren op dat de meeste behoefte hebben aan vitamines en mineralen uit voeding met veel eiwitten.

Fijn he, wat die proteïnen allemaal voor je kunnen doen?! Natuurlijk is het niet zo dat wanneer je alleen maar proteïnen gaat eten, je alleen maar afvalt. Zaak is om een goede balans te vinden tussen koolhydraten, vetten en proteïnen, waarbij je de nadruk net iets legt op het meest proteïnen eten dan je normaal doet. Daarnaast blijf je natuurlijk lekker gezond eten met veel groenten en fruit en zolang je niet meer calorieën eet dan je verbruikt, zit je helemaal goed!

kwarkbroodjes3

Wist jij al dat het eten van meer proteïnen goed voor je is? En heb je nog meer vragen over voeding, laat het me dan weten in de comments of stuur me een mailtje. Ik beantwoord je vragen graag!



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

5 comments

    1. Miss Craftsy

      Dankje Laura! Ik wens jou en je vriend heel veel succes en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik ze graag!

  1. Hester

    Leuk artikel.. aanvullend nog een tip; je lichaam neemt niet meer dan 20-25g eiwit per 3 uur op. Te veel eiwitten in 1 maaltijd wordt verbrand of opgeslagen als vet. De afbraak van lichaamseigen eiwit kan toenemen wanneer er ‘chronisch’ teveel eiwit per eetmoment wordt gegeten. En dat wil je dus juist niet hebben..

    1. Miss Craftsy

      Thanks voor je aanvulling Hester dat is ook zeker een belangrijke en een vervolgartikel waard 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.