frikandel-van-kip

Gezonde frikandellen

Frikandellen als snack? Zeker! Gezond? Mehhh. Totdat je kennis maakte met deze frikandellen. Met deze gezonde frikandellen van kip en zoete aardappel kan je gezond snacken.

Wat heb je nodig? (voor 4 frikandellen)

1 medium zoete aardappel
200 gram kip
60 gram havermout
Zout en peper
1 tl paprikapoeder
1 rode ui
Mayonaise
Chilisaus

gezonde-frikandel

Hoe maak je de gezonde frikandellen?

Gezonde frikandellen. Wie had dat nu kunnen verzinnen? Had ik al verteld dat ik onwijs houd van ongezonde dingen gezond maken? En ook al smaken ze misschien niet 1 op 1 hetzelfde, ze zijn zeker net zo jammie of misschien nog wel lekkerder.

Ik eet niet zo heel vaak friet, maar soms heb je echt een craving. Ik weet nog dat ik vroeger weleens gewone frikandellen in de oven bakte in plaats van in de frituur om het net iets gezonder te maken. En als ik heel eerlijk ben, vond ik dat nog veel lekkerder haha. 

frikandellen-van-zoete-aardappel

Terug naar deze frikandellen die nog gezonder zijn en praktisch alleen van groenten en kip zijn gemaakt. Hiervoor moet je eerst een zoete aardappel koken. Dit kan in 20 minuten in de pan of in de oven door er gaatjes in te prikken en 30 minuten op 200 graden te bakken. 

Vervolgens doe je de zoete aardappel, kip, havermout en kruiden in een keukenmachine en maak je er een mooi gehakt van. Draai er vervolgens 4 frikandellen van en bak ze 20 minuten in de oven op 230 graden. Draai ze halverwege om. Snijd ondertussen de rode ui in blokjes. Wanneer de frikandellen klaar zijn, maak je een inkeping in de lengte en top je ze af met de uitjes, mayonaise en chilisaus.

gezonde-frikandellen-vervanger

[yumprint-recipe id=’88’]



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.