the zookeeper's wife

Films met een waargebeurd randje – The Zookeeper’s Wife

Ook dit keer heb ik weer vijf mooie films voor op jou to watch list. En dit keer wel met mooie trend in filmgenre. Er zitten namelijk drie prachtige waargebeurde films tussen zoals The Zookeeper’s Wife.

The Huntsman: Winter’s War

Een vervolg op het verhaal van Sneeuwwitje, waarin je voornamelijk de jager volgt die heeft moeten vluchten voor de ijsprinses. Wanneer hij op missie gaat en daarbij de liefde van zijn leven tegenkomt waarvan hij dacht ze dat dood was, staat zijn wereld op zijn kop. Dit is weer een van de prachtige sequels op de Disney films en ik vond hem erg mooi en magisch. Het deed me ook weer denken aan een stukje van Frozen, door het hele kwade ijsprinses gedeelte. Een prachtige mash-up.

Patriots Day

Als je van een prachtige en waargebeurde films houdt, is dit er eentje die je moet zien. Patriots Day gaat over de aanslag tijdens de marathon van Boston. Je krijgt te zien hoe deze tragische gebeurtenis heeft kunnen plaatsvinden vanuit de politie en vanuit de extremisten. Het mooie is dat ze echt de feiten goed hebben weten te verfilmen en alles klopt. Tijdens de film zelf lijkt het gewoon een film; een script dat is geschreven om publiek ‘te vermaken’, totdat je je realiseert dat het ook echt is gebeurd. Het einde is daarom prachtig, want dan komen wat overlevenden in beeld die aanwezig waren. En dat je hoort dat ze hun leven zo positief zijn gaan inzien. Dat iemand met een been prothese jaren later zelf de marathon van Boston nog loopt, bracht me tranen in mijn ogen.

Bad Moms

Zin in een te grappige en flauw film? Ga dan voor good moms go bad in Bad Moms. Deze moeders zijn klaar met altijd maar ondergewaardeerd te worden en te weinig tijd te hebben voor wat zij leuk vinden om te doen. Ze laten de boel de boel en hun kinderen en partners het zelf maar uitzoeken. Dit groepje aan moeders worden echte rebels en dat zorgt voor hilarische situaties. Perfect voor een vriendinnenavond!

Cijfer: 8

Lion

Ook deze film valt onder de prachtige en waargebeurde films. Dat was een beetje mijn go to genre de afgelopen tijd. Hier volg je de schattige Indiase Saroo die als kleine jongen per ongeluk in een trein stapt en uiteindelijk honderden kilometers verder uitkomt in de straten van Calcutta. Uiteindelijk wordt hij opgenomen in een opvanghuis en geadopteerd door een Australisch stel. Eenmaal opgegroeid blijft hij verlangen naar zijn roots en zet hij koste wat het kost alles op het spel om erachter te komen waar hij nu echt vandaan komt. Of het lukt?! De prachtige Indiase cultuur, het idee dat er vele kinderen geen ouders hebben en het leven te volgen van de schattige Saroo the Lion is echt breathtaking.

The Zookeeper’s Wife

Okee nog een waargebeurd verhaal dan. Keer even terug naar de periode voor de Tweede Wereldoorlog, waar een gezin een dierentuin heeft in Warchau, Polen. De oorlog breekt uit en de dieren worden verplaatst of neergeschoten door de Duitsers. Ze hebben niets, maar de Joden in de ghetto al helemaal niet. Daarom besluit de familie om Joden uit die ghetto te halen, ze onder te brengen in hun huis, om ze van daaruit te vervoeren naar een veilige plek. Een ongelooflijk moedig gezin dat hun eigen levens op het spel hebben gezet voor mensen die het moeilijker hadden dan zijzelf. Het idee dat dit echt is gebeurd en dat de dierentuin nog steeds te bezoeken is, is bijna niet te bevatten. Kijk The Zookeeper’s Wife zelf en raak verwonderd.

!