falafel salade met pompoen 3

Wat gaat er boven heerlijke en smaakvolle falafel? Eigenlijk niets ;). Deze salade is super smaakvol dankzij alle verschillende smaken en verrassend vanwege de mix tussen crunch en zachtheid. Probeer deze falafel salade met pompoen zelf!

Wat heb je nodig? (voor 2 personen)

  • 200 gram falafel
  • 80 gram boerenkool
  • 200 gram pompoen
  • 2 el tahini
  • citroensap, peper, zout
  • paprikapoeder, kurkuma
  • 2 el pompoenpitjes

falafel salade met pompoen 2

Hoe maak je de falafel salade met pompoen?

  • Verwarm de oven voor op 150 graden
  • Schil de pompoen en snijd hem in blokjes
  • Doe de boerenkool in een ovenschaal en garneer met wat kokosolie en zout
  • Doe de boerenkool 15 minuten in de oven zodat ze krokant worden
  • Bak de pompoen in een pan met wat paprikapoeder, kurkuma en zout naar smaak
  • Als de pompoen zachter is, voeg je ook de falafel toe die je krokant bakt
  • Mix 2 el tahini met 1/2 el citroensap en peper en zout naar smaak
  • Verdeel de boerenkoolchips over 2 borden
  • Schep hierop de pompoen en falafel
  • Garneer met de tahinisaus en pompoenpitjes

Dat boerenkool gezond is hoef ik je niet te vertellen. Deze donkere bladgroente is rijk aan vitamine c en helpt bij het immuunsysteem, spijsvertering en de vochthuishouding. En daarnaast is het ook nog laag in calorieën dus je kunt er eigenlijk niet genoeg van eten. Toch geef ik liever de voorkeur aan andere (blad)groenten. Totdat ik besloot de boerenkool als chips in de oven ging doen. De krokantheid die er dan uitkomt is onvergetelijk lekker! Ook pompoen heeft als voordeel dat ze vol zit met magnesium, zink, ijzer, vezels, antioxidanten en eiwitten. En falafel is niet alleen erg lekker, maar de combinatie van de kruiden die erin zitten en de kikkererwten, maakt het tot een superfood. Kikkererwten zijn een peulvrucht die vaak als vleesvervanger wordt gebruikt en vol met plantaardige eiwitten zit. Daarnaast hebben ze ook een ontstekingsremmende werking en zijn ze goed voor de stoelgang en spijsvertering, waardoor deze maaltijd erg goed is voor mensen met darmproblemen of die kampen met hun gut health.

falafel salade met pompoen

Je begint met het maken van de boerenkool chips door de oven voor te verwarmen op 150 graden. Daarna snijd je de schil van de pompoen die je nodig hebt en snijd je deze in blokjes. Je kunt natuurlijk ook kant en klare pompoen uit de koeling of het vriesvak nemen voor het gemak. Doe de boerenkool in een ovenschaal en sprenkel hierover wat zout en gesmolten kokosolie. Hierna kan de ovenschaal de oven in voor zo’n 15 minuutjes zodat de groente krokant wordt. Ondertussen kan je weer verder met de pompoen. Doe de pompoenblokjes in een pan met wat kokosolie en voeg naar smaak wat paprikapoeder, kurkuma en zout toe. Bak de pompoen totdat deze wat zachter is geworden en bak daarnaast ook de falafel hierbij totdat deze krokant is.

Terwijl alles aan het bakken is, kun je de tahinisaus maken. Dit doe je door 2 eetlepels tahini te mixen met een halve eetlepel citroensap en wat peper en zout aan toe te voegen. Roer dit goed door. Als de boerenkool chips klaar is, kun je deze verdelen over twee borden. Daarna schep je de pompoen en falafel hierover en top je de falafel salade met pompoen af door de tahinisaus en de pompoenpitjes erover te verdelen.

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.