meditatie voordelen

Voordat ik inga op wat mediteren met mij heeft gedaan, leek het me handig om in te gaan op alle voordelen dat meditatie met zich mee kan brengen.

Voordelen van meditatie

  • Het reduceert stress. In een studie is gebleken dat mensen zichtbaar minder stress ervoeren na 8 weken elke dag mediteren. Wanneer je stress ervaart zijn je cortisol levels veel hoger en dit zorgt voor inflammatie in je lichaam dat zich uit in slaapproblemen, een vergrote kans op depressie en angst, verhoogde bloeddruk en cognitieve problemen. Door regelmatig te mediteren kan je stress en deze gevolgen van stress verlagen.
  • Je krijgt meer controle over je angsten. Wanneer je angststoornissen en fobieën ervaart, snel bang bent voor dingen zoals faalangst of bang zijn dat je niet goed genoeg bent, of perfectionistisch bent, kan het helpen om regelmatig te mediteren om beter hiermee om te gaan en het minder je leven laat beïnvloeden.
  • Het verbetert je emotionele gezondheid. Gerelateerd aan de vorige, helpt meditatie bij je emotionele gezondheid. Heb je een negatief zelfbeeld en sta je wat negatiever in het leven, dan helpt meditatie om letterlijk een mindshift hierin te maken. Uit een studie is gebleken dat 18 participanten die gevolgd werden voor 3 jaar en regelmatig mediteerden, significant minder depressieve gevoelens hadden.
  • Je bent je meer zelf bewust. Wil jij graag de beste versie van jezelf worden? Meditatie helpt je graag een handje. Dankzij meditatie leer je jezelf beter kennen en begrijp je hoe jouw gedachten werken als die ook van anderen. De invloed van meditatie is dat je je bewuster wordt van je gedachtepatronen en dat je deze vervolgens zo kan sturen dat je positiever gaat denken en je jezelf beter leert kennen dan ooit.
  • Betere concentratie. Uit verschillende studies is gebleken dat meditatie kan helpen om je meer gefocust te laten denken en ook langer kunt concentreren op dingen. Al na 4 dagen mediteren kan je een verschil merken.
  • Je wordt er aardiger van. Wie wil er niet aardig zijn? Iedereen is aardig maar soms heb je een kort lontje of is het moeilijk om altijd tegen iedereen maar aardig te zijn. Door te mediteren ontwikkel je meer positieve gevoelens die leiden tot meer empathie, positiviteit en compassie naar anderen toe.
  • Je slaapt beter. Meditatie helpt je om meer te relaxen en om de welbekende gedachtestroom die je weleens kunt hebben als je probeert in slaap te vallen weg kan nemen. Vooral mediteren voordat je gaat slapen, helpt je om je meer te relaxen, spanningen weg te nemen, sneller in slaap te vallen en de slaapkwaliteit te vergroten.

Dit zijn de meest voorkomende voordelen van meditatie als je regelmatig en consistent mediteert. Het heeft zeker voordelen als je een challenge doet van 2 weken elke dag zoals ik heb gedaan, maar deze meeste voordelen ontstaan wanneer je op de lange termijn mediteert. Dat hoeft niet elke dag te zijn, maar een aantal keer per week biedt zoveel voordelen! Deze challenge heb ik gedaan om zelf wat meer en consistenter te mediteren en het bood me na 2 weken al zoveel voordelen.

De meditatie challenge

Ik mediteerde elke dag voor het slapen gaan, van 10 minuten tot een half uur. Ik gebruikte de app Insight Timer waar je uit heel erg veel verschillende meditaties kunt kiezen. Je kunt kiezen op basis van tijd of op thema zoals bijvoorbeeld stress en slaap. Take your pick en go! Ik vind de app erg gebruiksvriendelijk en fijn en er is zoveel keuze!

Wat ik merkte na 2 weken mediteren

Mijn voordelen van 2 weken elke dag mediteren is dat ik veel sneller in slaap viel me veel rustiger voelde. Ik had ook het idee dat mijn slaapkwaliteit erop verbeterde, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Mijn gedachtestroom werd ook veel rustiger en ik kon helderder over dingen nadenken. Ook mijn concentratievermogen verbeterde en had ik het idee dat ik veel meer energie had. Ik zag dingen nog meer positief in en mijn lontje werd ook langer. Ik heb de neiging om nog wat ongeduldig te zijn, maar na een paar dagen merkte ik zichtbaar verschil, was ik minder control freak achtig en als er even iets niet ging zoals ik gepland had dan was dat okee.

Ik mediteer af en aan nu al een hele tijd, maar door er bewuster mee bezig te zijn en het consistent elke dag te doen, merkte ik sneller meer resultaat. Ik geloof echt in de voordelen van meditatie en zodra ik me slecht voel of stress ervaar dan neem ik bewust de tijd om even tot mezelf te komen en een meditatiesessie in te plannen. Dat is zo fijn!

Mediteer jij ook en waarom ben je met meditatie begonnen?

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.