eetdagboek aardbeien smoothiebowl

Zoveel producten, zoveel ingrediënten. Hoe kan je er nu zeker van zijn dat je een gezond product koopt? Met deze manier van etiketten lezen wordt dat een stuk gemakkelijker!

Eerder schreef ik al een artikel over hoe je de beste keuze kunt maken in de supermarkt door goed naar etiketten te kijken. Inmiddels is mijn kennis en ervaring gegroeid en heb ik naar mijn idee een nieuwe en betere manier gevonden om etiketten te lezen en het beste product voor mij te selecteren.

1. Kijk naar de ingrediënten

Dit is altijd de belangrijkste stap. Ik ga altijd voor wat ik niet ken, eet ik niet. Als ik rare toevoegingen op een etiket zie staan, ben ik geneigd om het product te laten staan. Als jij al niet weet wat het is, hoe moet je lichaam er dan raad mee weten? Juist. Kies dus voor een product met natuurlijke ingrediënten die logisch zijn. Daarnaast wil je een product hebben met zo weinig mogelijk ingrediënten. Hoe minder betekent vaak hoe natuurlijker en hoe minder er mee gerommeld is in de fabriek. Gebruik je eigen logica en kies voor natuurlijke en wholesome producten zoals bijvoorbeeld volkoren, quinoa en havermout in plaats van bewerkte producten zoals witbrood.

2. Kijk naar de nutriënten per persoon

Op een etiket staat altijd een portie suggestie voor 1 persoon. Pin jezelf hier niet teveel op vast. Soms maken de fabrikanten hele kleine porties om het geheel gezonder te maken. Daardoor lijkt het alsof er minder zout, suiker en andere slechte ingrediënten in een portie zitten, terwijl je bijvoorbeeld gemakkelijk twee porties kunt eten als 1 persoon. Wees je hiervan bewust. Ik kijk vaak naar de 100 gram omdat dit voor elk product hetzelfde is en je hierdoor makkelijker producten met elkaar kunt vergelijken.

3. Kijk naar de vetten

Vetten heb je nodig om je lichaam te voeden en goed voor jezelf te zorgen. Echter, je wilt zoveel mogelijk kiezen voor onverzadigde vetten omdat dit de vetten zijn waar je lichaam het beste op gedijd. Welke vetten een product bevat kan je ook zien op een label. Daarnaast wil je ervoor zorgen dat 15 procent of minder van alle calorieën uit vet bestaat. Dit gaat over een hele dag dus het maakt niet uit of je bij een maaltijd net wat meer vetten binnen krijgt. Natuurlijk hebben noten, pindakaas en avocado meer vetten en dat is okee. Zolang je voor producten kiest waarvan het vetpercentage per 100 gram calorieën minder is dan 15 procent, zit je goed. Bijvoorbeeld, als er 250 calorieën in een product van 100 gram zit en daarvan 30 calorieën uit vetten bestaan, bereken je dit als volgt: 30/250×100 = 12%. Nu weet je dat je een goed product te pakken hebt.

4. Kijk naar het zoutgehalte

In heel veel bewerkte producten zit heel wat zout. Zout wat we niet nodig hebben. Uiteraard mag je zout toevoegen aan je eten om het wat meer op smaak te brengen. Als het op het zoutgehalte aankomt, wil je ervoor zorgen dat je niet meer dan 1mg per calorie aan zout hebt. Kijk je dus op een label, reken dan uit dat je niet meer dan 100mg per 100 calorieën hebt. Eigenlijk is het dus hetzelfde getal in calorieën maar dan in mg aan zout.

5. Kijk naar de toegevoegde suiker

Suiker is een boosdoener en idealiter wil je die zoveel mogelijk mijden en niet in je eten hebben. Naar mijn mening is suiker mijden het beste wat je kunt doen maar fabrikanten hebben slimme manieren om suiker anders dan suiker te noemen. Ben je benieuwd naar de hele lijst van suiker en haar vriendjes, bekijk hier dan de suikerlijst. De gouden regel is dat hoe meer suiker onderaan de lijst staat, hoe minder erin zit en hoe beter. Zorg er dus voor dat er sowieso geen suiker in de eerste 3 ingrediënten zit als je voor een suikerrijk product kiest, tenzij het maar om 3 ingrediënten gaat.

Met deze 5 stappen probeer ik zo gezond mogelijke keuzes te maken. Dat kan in het begin nogal wat overweldigend zijn, maar uiteindelijk leer je heel snel welke producten je het beste kunt nemen en gaat het veel natuurlijker. En een goede basis van groente en fruit is altijd een goede start.

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.