Een dag vol eiwitrijk eten + tips

aardbeien ontbijt

De vorige keer vertelde ik je al alles over proteïnen wat je wilde weten. Natuurlijk kon ik in dat blog niet alles kwijt, vandaar dat ik er hier nog even verder op borduur ;).

Kort gezegd, proteïnen, ofwel eiwitten, heb je elke dag weer nodig als bouwstof voor je lichaam. Voor je spieren om je lichaam echt te voeden, om verzadigd te zijn en om je gewoon lekker goed te voelen.

Ook heb ik jullie verteld dat je minstens 0,8 gram per kilo aan eiwitten moet eten per dag en zelfs 1,4 – 2,0 gram per kilo als je veel sport of beweegt of om een andere reden ervoor kiest om eiwitrijk te eten.

omelet met groenten

Vandaag wil ik jullie laten zien in welke producten er nu veel eiwitten zitten en hoe een eiwitrijke dag eruit kan zien. Een tip geef ik nu alvast weg: het beste is om elke maaltijd te laten bestaan uit eiwitten zodat je na het nuttigen ervan ook het gevoel hebt gekregen dat je voldoende hebt gegeten.

Hier het lijstje met de producten waar het meeste eiwit in zit per 100 gram:
– whey proteïne (80 gram)
– Parmezaanse kaas (38 gram)
– Sojabonen (36 gram)
– 20+ kaas (32 gram)
– mozzarella (27 gram)
– tonijn (26 gram)
– 40+ kaas (25 gram)
– pinda’s (24 gram)
– zalm (24 gram)
– biefstuk/rundvlees (22 gram)
– pistache/amandelen (21 gram)
– kipfilet (20 gram)
– cashewnoten (18 gram)
– vis (18 gram)
– walnoten/hazelnoten (15 gram)
– kwark (15 gram)
– ei (7,3 gram)
– pindakaas (4 gram)
Maar ook in producten als yoghurt, hüttenkäse, bonen, avocado, lijnzaad, chiazaad en quinoa zitten heel veel eiwitten.

viskoekjes

Wanneer je er kort gezegd voor zorgt dat je 1 van deze producten minstens aan je maaltijd hebt toegevoegd, krijg je in elk geval eiwitten binnen. Of het genoeg is hangt natuurlijk af van hoeveel je eet en wat voor andere producten je gedurende de dag eet.

Zoals jullie misschien wel weten, probeer ik het grootste gedeelte van mijn week clean te eten, dat wil zeggen met natuurlijke producten die mijn lichaam voeden en goed voor me zijn. Dit zou ik bijvoorbeeld kunnen eten op een dag:
Ontbijt: 250 gram yoghurt met 150 gram aardbeien aardbeien en 4 eetlepels zelfgemaakte granola
Tussendoor: 1 rijstwafel met 50 gram hüttenkäse en komkommer
Lunch: een salade met 50 gram spinazie, 100 gram tonijn, 2 augurken, 1 eetlepel yoghurt, 1 appel, 6 cherry tomaatjes en een klein handje cashewnoten
Tussendoor: 100 gram blauwe bessen met 6 amandelen
Diner: linzencurry met 1 blikje linzen, 2 tomaten en 60 gram ongekookte zilvervliesrijst

linzen-curry-2

Afhankelijk van hoeveel je precies neemt, heb je op deze dag 90 gram eiwitten op. Wanneer je dat vergelijkt met je koolhydraten en vetten is dat ongeveer 163 en 77 aan grammen, ofwel 27,3 – 49,4 – 23,3 in percentages aan eitwitten, koolhydraten en vetten. Een perfecte balans als je het mij vraagt.

Ik hoop dat ik je met dit artikel een nog beter beeld heb gegeven over proteïnen en hoe je dat kunt toepassen in je eigen levensstijl. Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust, ik beantwoord ze met alle liefde!



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.