Eczeem en voeding

eczeem-1

Laatst hoorde ik een orthomoleculair therapeut vertellen dat wanneer je eczeem hebt, je geen eiwitten meer zou moeten eten, of in elk geval minderen om van de huidaandoening af te komen. Omdat ik zelf regelmatig last heb van een contactallergie, vond ik het wel interessant om hier in te duiken.

Laat ik voorop stellen dat er veel verschillende oorzaken van eczeem zijn en er ook verschillende soort eczeem te vinden zijn. Ik generaliseer dit artikel en misschien dat dit voedingspatroon voor jou super werkt, maar voor iemand anders met eczeem niet. Neem hier een voorbeeld aan door bijvoorbeeld bepaalde voeding weg te laten en te zien wat het na een week voor je huid doet, maar bespreek dit soort dingen ook vooral met je dokter.

eczeem-2

mango Waarom geen eiwitten?

Ik denk dat de meeste mensen bij het woord eiwitten denken aan eieren, kaas, melk, vlees en kip. Dit zijn allemaal dierlijke eiwitten, waarvan bekend is dat deze veel verzadigd vet bevatten. Nu zijn deze vetten absoluut niet slecht voor je en heb je ze ook nodig, maar uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een te grote inname van verzadigde vetten eczeem kan verergeren. Wat dat betreft zou de therapeut gelijk hebben dat je kunt proberen om de dierlijke eiwitten te minderen. Plantaardige eiwitten aan de andere kant, kunnen juist een positief effect hebben voor je eczeem. Hier kom ik later op terug.

mango Wat is eczeem?

Wat is eczeem eigenlijk? De meest voorkomende vorm is atopisch eczeem en dit is erfelijk. Het eczeem waar ik soms last van heb, is contacteczeem en dit komt door in aanraking te komen met allergieën, zoals nikkel, maar ook cosmetica en voeding. Kinderen die last hebben van eczeem hebben doorgaans ook een allergie voor dierlijke eiwitten. Symptomen zijn jeuk, een rode huid, bultjes en de huid is ook vaak droog en schraal en kan je vaak last hebben van schilfertjes. Dat is natuurlijk erg lastig, gelukkig zijn er ook crèmes voor dit de eczeem behandelt. Daarmee neem je natuurlijk de oorzaak niet mee weg. Wanneer eczeem erfelijk is, lijkt het me lastig om er ooit helemaal vanaf te komen, maar als je met een verandering in je voedingspatroon de eczeem kunt verminderen is dat natuurlijk heel fijn.

eczeem-4

mango Wat je niet moet doen en eten wanneer je eczeem hebt

Als eerste is het belangrijk om cosmetica te gebruiken die erg mild is en gericht op een gecombineerde tot droge huid. Laat je hierin goed adviseren zodat je ook echt een product koopt die gericht is op de gevoelige huid en geen parfum, parabenen en alcohol bevat. Jetske Ultee is dermatoloog en schrijft op haar blog hele interessant artikelen, waaronder over huidirritatie en te mijden ingrediënten. Zeker de moeite waard om een kijkje te nemen! Daarnaast helpt het zoveel mogelijk stress te vermijden en een goede weerstand te hebben. Qua voeding is het belangrijk om geraffineerde suikers te mijden, iets wat ik overigens voor iedereen aanraad. Maar voor mensen met eczeem is het zeker een aanrader omdat geraffineerde suikers de verwerking van essentiële vetzuren in de war kunnen schoppen, iets wat al vaak voorkomt bij mensen met atopisch eczeem. Mijd dus ook dierlijke eiwitten en andere producten met verzadigd vet, vooral in rood vlees. Deze vetten zorgen namelijk sneller voor ontstekingen. Ook wordt aangeraden om koffie en thee te minderen omdat deze je bijnieren kunnen aantasten en het stressniveau kan vergroten.

mango Hoe kom je van eczeem af?

Eczeem is over het algemeen een ontsteking, dus je wilt voeding tot je nemen die ontstekingen tegengaan. Van omega 6 is het bekend dat die ontstekingen remt, dus het is zeker een goed idee om hiervan meer tot je te nemen. Omega 6 bestaat uit gamma-linoleenzuur en zit onder andere in zonnebloemolie. Ook kan je ervoor kiezen om teunisbloemolie supplementen nemen. Een teveel aan vetten of een tekort aan vitamine B, zink, magnesium en calcium kan ervoor zorgen dat omega 6 niet goed omgezet wordt. Eet veel groene en gele groenten en veel fruit, waaronder bessen omdat hier ook lekker veel vezels inzitten. Eet juist veel essentiële en onverzadigde vetten die in vette vis, noten en zaden zit. Wanneer je minder dierlijke eiwitten eet, moet je natuurlijk wel op een andere manier aan je dagelijkse portie eiwitten komen. Eet daarom bonen, linzen, peulvruchten en noten. Probeer daarnaast ook om genoeg water tot je te nemen en wholegrains te eten, zoals rijst, quinoa, boekweit en havermout. Naast omega 6, vitamine B, zink, magnesium en calcium is het ook raadzaam om meer vitamine A en Omega 3 te eten.

Stuffed salmon

mango Supplementen

Wanneer je je voedingspatroon verandert in een leefstijl waarin je zoveel mogelijk natuurlijk en onbewerkt voedsel eet zoals veel bladgroenten eet, vette vis en noten en geraffineerde koolhydraten mijdt, is de kans groot dat je eczeem zal verminderen. Ik neem daarnaast ook supplementen, waaronder B-complex en chlorella. B-complex is ontzettend goed voor je huid en haar en bij een volledige supplement zullen daar ook mineralen zoals zink en magnesium aan toegevoegd zijn. Chlorella is een alg dat ook boordevol mineralen zit en naast dat het goed is voor je huid, krijg je er ook meer energie van en dat is altijd mooi meegenomen! En persoonlijk denk ik dat het eten van eieren en gevogelte ook niet superveel kwaad kan en je dit beter kan eten dan gewone kaas en rood vlees.

mango Een gezond voedingspatroon

Mocht je dus ook last hebben van eczeem of andere huidirritaties, probeer dan eens een ander voedingspatroon uit. Al na een week kan je zien wat het mijden van voeding met je doet. Probeer dus eens een week geen melk te drinken, geen eieren te eten of geen rood vlees te eten. Kijk wat het doet met je lichaam en pas daaraan je voedingspatroon op aan. In principe kan het geen kwaad, maar bij twijfel overleg je natuurlijk altijd eerst even met je arts.

eczeem-3

Ik hoop dat jullie veel aan dit artikel zullen hebben en mochten jullie nog andere vragen hebben, dan hoor ik ze natuurlijk graag!

Heb jij je voedingspatroon weleens aangepast en hoe?

Bronnen foto’s: 1,2,3,4,5



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

6 comments

  1. patricia

    wat interessant! Ik heb zelf al jaren eczeem op mijn handen, de dokter geeft alleen maar zalfjes zonder enig effect. Ik eet zelf best wel wat eieren en drink veel melk. Ik ga dat eens weglaten en hopelijk wordt bet dan wat minder..

    1. Miss Craftsy

      dankjewel! Dat is ook niet fijn. Het is ook gewoon irritant om telkens maar te smeren zonder goede oorzaak, want dan los je het natuurlijk niet op. Ik ben benieuwd of het effect heeft, houd je me op de hoogte?

  2. Manon

    Ik heb eigenlijk nooit last van eczeem, alleen in de zomer aan de binnenkant van mijn ellebogen.

    1. Miss Craftsy

      Ah dat is fijn! Maar aan de binnenkant van je ellebogen lijkt me wel vervelend, zo’n lastige, warme plek daarvoor

  3. Svenja

    Wat een onwijs handige tips. Ik heb af en toe last van Eczeem aanvallen, vooral in de winter. Ik ga deze tips dan zeker onthouden/toepassen!

    1. Miss Craftsy

      Ah dankjewel Svenja, wat fijn om te horen! Veel mensen hebben er inderdaad veel last van in de winter, of juist in de zomer met zomereczeem. Ik hoop dat een aanpassing in je voedingspatroon je wat oplevert!

Leave a Reply

Your email address will not be published.