paleo ontbijtreep

Doen of niet doen? Koolhydraatarm sporten

​Koolhydraten voor, tijdens en na het sporten. Je kunt niet zonder deze brandstof. Of toch wel? In dit artikel vertel ik je alles over koolhydraatarm sporten.

Snelle brandstof

Koolhydraten zijn een snelle vorm van brandstof. Je krijgt er dus snel energie van, maar deze raakt ook snel weer op, met name als je gaat sporten. Dan is het dus noodzakelijk om telkens deze voorraad weer aan te vullen om een stabiele bloedsuikerspiegel te behouden.

Vetverbranding

Dat klinkt niet als een goed plan en daarom wordt er steeds meer geadviseerd om op de vetverbranding over te gaan. Wanneer je namelijk geen tot weinig koolhydraten in je lichaam hebt, ga je automatisch over op de vetverbranding. Ofwel ketose: je maakt gebruik van vet om aan energie te komen. En dat is handig voor diegene die graag willen afvallen: je hebt namelijk veel meer vet dan koolhydraten in je lichaam en door deze vetverbranding ga je afvallen. 

paleo nacho's

De voordelen van koolhydraatarm eten

Niet alleen is koolhydraatarm eten goed voor de vetverbranding, het zou ook de volgende voordelen hebben:

  • Je uithoudingsvermogen verbetert
  • Je levert stabielere prestaties
  • Je hebt geen honger tijdens het sporten
  • Je bent minder gevoelig voor ontstekingen en blessures

Nadelen van koolhydraatarm sporten

Dat klinkt geweldig toch?! Maar waarom volgt niet iedereen een low carb dieet als het zoveel voordelen heeft? Ten eerste kost het je drie weken om op vetverbranding over te gaan, je uithoudingsvermogen te verbeteren en niet meer te snakken naar suiker. Dit kan voor flink veel schommelingen zorgen die juist averechts werken op je sportprestaties. Zo kan je je moe voelen en licht in je hoofd worden. Daarnaast is het belangrijk om genoeg zout binnen te krijgen en niet al teveel proteïnen. Hierdoor is het belangrijk goed naar je lichaam te luisteren en in deze weken jezelf niet teveel te pushen en te overtrainen. 

paleo chili

Ketose & sportprestaties

Als je met ketose probeert af te vallen kan het juist averechts werken op je sportprestaties. Als je naast minder koolhydraten ook nog eens minder calorieën binnen krijgt, kan je juist achteruit gaan op je sportprestaties. Aan de andere kant kan het je juist sneller maken en worden de oefeningen gemakkelijker, ook al verlies je spiermassa. Uiteindelijk zou ketose qua dieet dus beter voor je zijn omdat je er qua snelheid op vooruit gaat en je met een dieet altijd wel spiermassa verliest. Tenslotte is er ook nog een onderzoek gevonden waar bij zowel een groep met low carb als high carb is onderzocht (5% tegenover 45% koolhydraatinname) en daarbij konden de onderzoekers concluderen dat beide groepen evenveel waren afgevallen. Dat komt natuurlijk doordat je altijd afvalt als je onder je caloriebehoefte eet.

Conclusie: werkt koolhydraatarm eten en sporten?

Ketose heeft zeker heel veel voordelen. Helemaal als je meer vet wil verbranden en slanker wilt worden. Het is bij ketose belangrijk om het minstens 3 weken vol te houden om de ketose te laten werken en ervan te kunnen profiteren. Aan de andere kant kan het een impact vormen op je lichaam en je sportprestaties. Daarom is het heel erg belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren en erachter te komen of low carb en ketose voor jou werkt. Kortom: zeker doen, maar stel jezelf en je lichamelijke gezondheid voorop.



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.