goede-nachtrust

Doe deze 5 dingen voor een goede nachtrust

Lig jij vaak nachten wakker of kom je maar niet in slaap? Een slechte nachtrust en vermoeid wakker worden, heeft heel veel nadelen. Met deze tips val jij zo in slaap.

1. I like to move it move it

Bewegen werkt voor mij aan twee kanten. Ik krijg er meer energie van gedurende de dag en ik slaap er beter door. Wanneer je elke dag matig tot intensief beweegt, heeft dat al effect op je slaapritme. Dat hoeft niet per se altijd een intensieve cardio workout te zijn. Je kunt ook een stuk gaan fietsen of wandelen of een yoga sessie inplannen. Dat is waarom ik ook het liefste in de ochtend sport. Dan heb ik loads of energy voor mijn dag en val ik in de avond lekker in slaap. Ik merk het ook meteen wanneer ik een dag niets doe. Dan heb ik minder energie en ga ik meer eten en wanneer ik naar bed ga, ben ik nog niet moe genoeg.

2. Maak er een slaap gewoonte van

Als je ergens een routine van maakt, raakt je lichaam daaraan gewend. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk dezelfde stappen uit te voeren voordat ik ga slapen zodat mijn lichaam weet: okee het is tijd om te gaan slapen. Daarbij hoort ook het op dezelfde tijd naar bed gaan en wakker worden, zelfs in het weekend. Door dit elke dag hetzelfde te doen, krijgt je lichaam ook veel meer rust. Juist wanneer ik uitslaap of later naar bed ga, ben ik vaak minder uitgerust dan wanneer ik me aan mijn bedtijd houd.

goed-in-slaap-komen

3. Stop op tijd met eten

Het is belangrijk voor je lichaam om op tijd te stoppen met eten zodat je lichaam genoeg tijd heeft om je eten te verteren voordat je gaat slapen. Probeer ervoor te zorgen dat je 2 tot 3 uur voordat je gaat slapen niets meer eet. En ben jij een draaier in bed? Zorg dan dat je ook geen koffie, thee of alcohol meer consumeert.

4. Staar je niet wakker

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat schermen niet goed voor je nachtrust zijn. Hele avonden naar een tv, computer of mobiele scherm staren zou ervoor zorgen dat je minder snel in slaap komt en minder goed rust. Heb je hier moeite mee, probeer dan eens een week lang die schermen aan de kant te zetten en gezellig met een kaarsje en een goed boek van je avond te genieten. Slaap je dan beter?

tips-voor-een-goede-nachtrust

5. Rust voordat je gaat slapen

Je rust toch uit als je gaat slapen? Jep! Maar wanneer je een drukke dag hebt gehad, moet je lichaam eerst tot rust komen voordat het ook echt kan gaan slapen. Anders ben je nog veel te actief en kom je sowieso niet in slaap. Mijn eerste go to is altijd het lezen van een boek en zo val ik ook altijd in slaap. Mocht dat niet werken, dan werkt meditatie altijd perfect voor mij. Daar word ik intens rustig van en val ik gemakkelijk in slaap. Probeer iets te doen waar jij heerlijk rustig van wordt.

Wat is jouw gouden tip voor een goede nachtrust?

Bewaren

Bewaren



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.