waarom val ik niet af

Je eet gezond en je beweegt genoeg en toch val je niet af. Hoe frustrerend is dat?! Ik herken deze gedachte als de beste en dit zijn de redenen die ik gevonden heb waarom je niet afvalt ook al denk je alles goed te doen.

Okee deze maandag begin ik echt! Je start je dag helemaal goed met een portie havermout met fruit, als lunch eet je een salade, je avond eten bestaat uit een heerlijke linzencurry met rijst en als tussendoortje trakteer je jezelf op noten met fruit of een wortel met wat hummus. Na je werk of school plan je nog een workout in en je rockt je dag als de beste. De rest van de week verloopt zoals deze maandag en je bent trots op jezelf en wat je gepresteerd hebt. Je voelt je ook meteen beter….. tot je dat weekend op de weegschaal gaat staan. Er is geen onsje vanaf. Je houdt vol maar na een paar weken is er nauwelijks gewicht vanaf. Waar doe je het dan allemaal voor? Wat heeft het voor zin als je niet afvalt? Je gooit de handdoek in de ring en grijpt naar de eerste beste chocoladereep die je kunt vinden. En die zak chips, muffin en bak Ben & Jerry’s gaat er ook nog wel in. Herkenbaar?

Voor mij in elk geval wel. Frustratie ten top als ik erachter kwam dat wat ik deed helemaal niet werkte. Veel liever zou ik net als iedereen gewoon elke dag junkfood willen eten. Of op zijn minst gewoon lekker eten waar ik behoefte aan en zin in had. Want waarom kunnen anderen wel alles eten en niet aankomen, maar ik niet? En zo ging ik telkens op en neer van weken gezond eten en weken van junkfood bingen alsof mijn leven ervan af hing. En dan maar afvragen waarom ik niet afval haha. Tot ik me ging realiseren dat wanneer ik niet afval als ik gezond eet en veel sport, er wel een andere reden aan de hand moest zijn. En die reden is mentaal. Bevind je je dus in dezelfde positie als ik? Lees dan vooral verder!

1. Je hebt last van innerlijke conflicten

Jouw doel is om af te vallen en je weet dat gezond eten en niet overeten je daarbij helpt. Ook weet je dat gezond eten eigenlijk veel beter is voor je lijf en toch blijf je grijpen naar junkfood. Waarom? Omdat je last hebt van innerlijke conflicten. Er zijn er 5 die bij jou wellicht een rol kunnen spelen:

Waarin je gelooft
Je gelooft niet volledig in jouw doel. Je hebt geen tijd om te sporten, om je calorieën bij te houden etc. Het is een verhaal dat je jezelf ophangt om excuses te verzinnen. Als je maar vaak genoeg zegt ik heb er geen tijd voor dan wordt dat voor jou werkelijkheid. Door te denken ik heb er geen tijd voor, ik kan het niet, of ik heb alles al geprobeerd, dan zal dat ook nooit gebeuren voor jou. Klinkt hard? Jep, dat is het ook. Pas als jij fully committed bent in het afvallen of beter voor jezelf zorgen, dan zal je merken dat het veel eenvoudiger wordt om keuzes te maken en nee te zeggen. Ga bij jezelf na hoe gemotiveerd je echt bent om af te vallen. Als je het echt heeeeel graag wilt, dan zeg je nee tegen dat stuk taart.

Wat jouw gedachten zijn
Dit is het kleine stemmetje in je hoofd die je van dingen af praat. Dat stemmetje kan bij heel veel situaties tevoorschijn komen, vooral als je onzeker bent over je beslissingen, bijvoorbeeld als je op het punt staat om te overeten of junkfood te eten (je kan namelijk ook overeten met gezond eten!). In plaats van direct grijpen naar het eten, sta heel even stil en luister naar jezelf wat er nu precies aan de hand is van binnen. Want elke beslissing die jij in jouw leven maakt, komt voort uit je gedachten. Als jij denkt ‘ach wat kan mij het ook schelen, ik ben toch al te dik/ik heb toch al een slechte dag/ik ga toch nooit dat gewicht verliezen/yolo’ dan ga jij ook de beslissing nemen om naar die junkfood te blijven grijpen. Vind je het gek dat je dan niet afvalt? Als je gedachten zijn “ik ga mijn lichaam voeden met producten die goed voor mij en mijn lichaam zijn” dan maak je hele andere beslissingen. Dit was voor mij echt een keerpunt. Pas toen ik me realiseerde dat hoe lekker ik junkfood ook vindt, elke keer als ik het eet voel ik me schuldig, opgeblazen, een blob, niet energiek en zit ik niet lekker in mijn vel. Dus waarom eet ik het dan? Er zijn genoeg gezonde opties die ik kan eten en mijn zoete trek kunnen vervullen, terwijl ik tegelijkertijd mijn lichaam voedt. Dat is veel beter!

Wat jouw emoties zijn
Je emoties zijn afhankelijk van hoe jij reageert op dingen. Ben je gestrest, moe, boos, dan ga je eten. Dit staat natuurlijk ook wel bekend als het emotie-eten. Als jij bij jezelf opmerkt dat jij slechter en/of meer eet als je bepaalde emoties ervaart, merk het dan in eerste instantie op bij welk soort emotie je doet. Het is een gewoonte om naar eten te grijpen voor jou. Jij hebt er ooit een gewoonte van gemaakt om naar eten te grijpen zodra je merkt dat je moe bent of gestresst bent. Dat is nu zo normaal dat je het doet zonder erbij na te denken. Het mooie hiervan is dat je een nieuwe gewoonte kunt creëren. Ben je moe? Verwen jezelf dan met een spa behandeling. Neem een maskertje, lees een goed boek. Ben je gestresst? Doe een yoga les, ga even wandelen of dance if nobody’s watching op de meest foute muziek. In plaats van dat je gaat eten, creëer een nieuwe gewoonte die je toepast als je die emotie ervaart. Hoe vaker je dit doet, des te normaler het wordt et voila, je hebt een nieuwe en betere gewoonte gecreëerd!

Wat jouw identiteit is
Wat denk jij over jezelf op dit moment? Denk je “ik ben iemand die een overeter is. Ik ben iemand die te dik is. Het lukt mij toch nooit om af te vallen”? Je creëert gewoonten die aansluiten bij de manier waarop jij over jezelf denkt. Als jij dit soort dingen blijft denken dan blijf je dik en val je niet af. Ik was heel goed in het denken dat ik toch nooit kon afvallen. Ik begon gemotiveerd maar ging er stiekem vanuit dat het toch nooit ging lukken. En dat creëer je als het ware een self fulfilling prophecy. Jij gelooft dat je niet kan afvallen, dus je valt niet af. Pas toen ik ging denken over mijzelf: “ik houd van mijzelf en mijn lichaam, ik voed het met eten die goed zijn voor mij en elke dag wordt ik slanker en slanker”, werd ik veel relaxter over mijn afval journey en legde ik veel minder druk op mijzelf. Ik merkte dat ik veel blijer werd, veel meer van mijn lichaam ging houden en als bonus verloor ik ook nog gewicht. Wow!

Wat je gewoonten zijn
Dan heb je nog bepaalde gewoonte die je zult moeten veranderen en die in jouw weg staan. Ik noemde al het overeten bij stress. Een nieuwe gewoonte aanleren kost gemiddeld 21 achtereenvolgende dagen. Dus geef het tijd en blijf gemotiveerd. Ga niet bij de pakken neerzitten als het 1 dag even niet lukt. Maar ga na waarom het die dag even niet zo lekker ging en neem dat als les mee naar de volgende dag. Het creëren van een routine is de beste aanpak voor mij. Zo weet je waar je aan toe bent, heb je een plan en is het veel gemakkelijker te volgen. Een tip die voor veel mensen werkt als ze gezonder willen eten is meal preppen. Zo hoef je maar op 1 moment als je maaltijden klaar te maken en grijp je minder snel naar eten dat je eigenlijk niet nodig hebt.

2. Je hebt geen goede strategie

Je moet een strategie vinden die werkt. Het moet effectief zijn, leuk zijn en vol te houden zijn. Je moet iets kiezen waar jij je fijn bij voelt want anders ga je nooit gewicht verliezen. Als je een bepaald ‘dieet’ volgt waar je eigenlijk niet happy van wordt maar puur doet om in een korte tijd veel kilo’s te verliezen, dan is de kans groot dat je weer terugkeert naar je oude patroon. Kies in plaats daarvan voor een strategie die ervoor zorgt dat je een leefstijl creëert dat blijvend is. Gezond eten is voor iedereen anders. Ik houd niet van bloemkool en spruitjes, dus eet ik het ook niet. Er zijn genoeg andere opties die ik wel heerlijk vind en die voor mij werken. Experimenteer en kies maaltijden en ingrediënten waar jij blij van wordt. Wees lief voor jezelf en neem het dag voor dag en stap voor stap. Door telkens kleine dingen te veranderen en die te koppelen aan een nieuwe routine, heb je een nieuwe en gezonde leefstijl before you know it!

3. Je hebt geen support netwerk

Ik ben iemand die altijd alles zelf wil doen. Dat werkt in veel gevallen heel erg goed, maar soms moet je andere mensen ook dingen laten doen omdat je anders omvalt in het werk. Of omdat het gewoon veel beter is om dingen te delen. Als jij tegen je vrienden en familie vertelt wat je van plan bent en waarom, zullen zij je zeker supporten. Want zij willen toch ook alleen maar het beste voor jou? Dan is het ook veel makkelijker om je aan jouw eetkeuzes te houden wanneer je met hen afspreekt en zij kunnen jouw supporten wanneer je het even moeilijk hebt. Die motivatie en push om op het goede pad te blijven en je te herinneren waarom je dit ook alweer doet als je het even lastig hebt. Dit had je niet gehad als je het in je eentje doet en dat maakt het veel lastiger om on track te blijven. Trommel dus je vrienden en familie op of zelfs een coach die je supporten bij jouw journey.

Deze omslag in mijn mindset heeft me echt geholpen om anders tegen mijn journey aan te kijken. Ik maak mijn keuzes nu op of ik mijn lichaam hiermee voedt zodat ik me lekkerder voel in plaats dat ik gefocust ben op wat ik allemaal niet mag eten en de weegschaal. Deze shift heeft ervoor gezorgd dat ik ervoor kies om bepaalde dingen wel en niet te eten, niet dat ik het niet mag. En als bonus voel ik me energieker, fitter en ben ik inmiddels wat afvallen. Hopelijk helpt deze manier van denken jou ook in jouw journey. Succes!

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

2 gedachten over “Dit zijn de redenen waarom je niet afvalt”

  • of je eet gewoon de verkeerde dingen. Bijv. je wilt buikvet verbranden maar je hebt geen anti buikvet menu.
    Ja, dan gaat het niet lukken hé.

    • Dat is helemaal waar!! Daar begint het altijd bij. Maar soms eet je al de goede dingen of speelt je mind een rol bij het eten van de verkeerde dingen. Dan kunnen deze tips je juist helpen om een duwtje in de goede richting te krijgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.