Dit is wat je moet eten bij hormonale acne

Heb jij last van hormonale acne die maar niet weg lijkt te gaan? De juiste voeding kan daarbij een groot verschil maken. Dit zijn de XX voedingsmiddelen die helpen voor een stralende huid zonder hormonale acne.

Ik struggle al bijna 15 jaar met hormonale acne. Zelfs toen ik aan de pil ging had ik nog vaak last van acne. Vooral in mijn gezicht, maar ook op mijn rug met pijnlijke, ontstoken puistjes. Bij mij is de acne hormonaal vanwege mijn schildklierproblemen en mijn PCOS. Door mijn hormonale disbalans gaan er een heleboel processen niet zo goed, is mijn darmflora uit balans en moet mijn lever hard werken om alle slechte bacteriën af te breken en tegelijkertijd ervoor zorgen dat mijn hormonen goed in balans blijven. Dat werkt niet helemaal, waardoor het er als inflammatie uit de huid komt, in de vorm van acne. Hoewel het belangrijk is om aan je hormoonbalans te werken, heeft goede en de juiste voeding hier ook een groot belang bij. Vandaag vertel ik welke voeding je het beste kunt eten om voor een stralende huid zonder hormonale acne en puistjes te zorgen. Lees dit voor een meer algemene blog over waarom je sommige voeding moet eten tegen acne. En deze blog is heel interessant voor wat voeding kan doen tegen acne en insulineresistentie.

Eet complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten zoals volkoren granen als rijst en pasta helpen je huid op te klaren. Daarnaast helpen bonen en peulvruchten ook erg goed. Verder zijn organische en niet besproeide groenten en fruit ook enorm goed. Zoals je hier kunt lezen komt dat vooral neer op een plant based en whole foods dieet.

Eet voeding rijk aan zink, omega 3 en vitamine A en E

Van het mineraal zink en de vitamines A en E is bekend dat zij enorm goed werken tegen inflammaties doordat ze rijk zijn aan antioxidanten. Voeding dat rijk is aan deze vitamines en mineralen zijn de volgende:

  • Oranje fruit en groenten zoals sinaasappels, wortels, abrikoos en zoete aardappel
  • Spinazie, boerenkool en andere groene bladgroenten
  • Tomaten
  • Bosbessen
  • Volkoren brood
  • Volkoren rijst
  • Quinoa
  • Kalkoen
  • Pompoenzaadjes
  • Bonen, erwten en linzen
  • Zalm, makreel, sardines en andere vette vissoorten
  • Noten zoals cashewnoten, walnoten en amandelen
  • Lijnzaad
  • Eieren

Hoe ziet een dieet tegen hormonale acne eruit?

Over het algemeen eet je dus een dieet dat rijk is aan omega 3, vezels en veel groenten. Je consumeert geen zuivel en je eet geen voeding dat hoog in GI en GL is. Dat betekent een wholesome dieet dat suikerarm is en bestaat uit complexe koolhydraten met een lage GI. Een koolhydraatarm dieet hoef je dus niet per se te volgen! Een acne vriendelijk menu kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Ontbijt: havermout met amandelmelk, bosbessen, lijnzaad en noten
Lunch: salade met courghetti, spinazie, appel, wortel en een tahini avocado dressing. Lekker met wat geroosterde kikkererwten.
Dinner: oven gebakken zalm met zoete aardappel frietjes en kokosrijst.
Snack opties: stuk fruit, groente stengels met amandelpasta of hummus, gekookt ei, handje noten.

Gezond eten voor een stralende huid hoeft niet moeilijk te zijn of veel tijd te kosten. Het is alleen een switch in wat je al een hele tijd hebt gedaan en het veranderen van die gewoonten kost wat meer moeite. Maar met de juiste de mindset en wilskracht gaat dat jou zeker lukken!


Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



Leave a Reply

Your email address will not be published.