verwachtingspatroon voor afvallen

Afvallen en een gezonder leven leiden. Het gaat met vallen en opstaan. Dat en de juiste mindset. Met de juiste verwachtingen ga jij jouw weg in slaan naar een fitter leven!

Zit jij nu op een punt waarop je graag wat gewicht wilt verliezen, maar dat wat je ook probeert het maar niet wil lukken? Wellicht heeft een van die redenen te maken met jouw verwachtingspatroon. Ik stuitte laatst op een onderzoek van Rosenthal, dat nu bekend staat als het Rosenthal of het Pygmalion effect en dit wordt vaak gebruikt in het onderwijs. Desalniettemin kan je het ook perfect toepassen op jezelf.

Het Rosenthal effect

Het onderzoek ging als volgt. In een klas nam Rosenthal en zijn partner een intelligentietest af bij de kinderen. Daarna pikten ze willekeurig, dus zonder te kijken naar de resultaten van de test, 5 kinderen uit waarvan gesteld werd dat het laatbloeiers waren. Dit werd aan de leraar medegedeeld maar hier mocht de leraar met niemand over praten om te voorkomen dat de leerlingen werden voorgetrokken of dat de andere kinderen zich achtergesteld zouden voelen. Aan het einde van het schooljaar nam het team opnieuw de intelligentietest af en vergeleek deze met de test afgenomen aan het begin van het jaar. Wat bleek? Het IQ van deze 5 kinderen was significant verhoogd!

Hoge verwachtingen leiden tot hoge prestaties

Hoe kan dat nu? Dit komt volledig door het gedrag van de leraar. Doordat de leraar wist dat deze kinderen ‘laatbloeiers’ waren, heeft de leraar ongemerkt meer aandacht gegeven aan deze 5 kinderen om er zo voor te zorgen dat ze konden excelleren in hun schoolwerk. Omdat de leraar hoge verwachtingen had van deze 5 kinderen, werd de prestatie van deze kinderen beter en daarmee hun IQ hoger. Het Rosenthal effect is dan ook wel vergelijkbaar met de self fulfulling prophecy. Als je maar genoeg in jezelf gelooft, dan maak je het ook waar. De les die je hier uit kunt halen is dat wanneer je hoge verwachtingen hebt, je prestaties ook hoger worden.

Of je het kan of niet kan, je hebt gelijk

Hoe kan je dit nu toepassen op jouw journey om gezonder te worden en af te vallen? Als jij maar blijft denken: “Oh ik kan geen gewicht verliezen, ik ben te dik en ik kan geen gezonde keuzes maken”, dan heb je lage verwachtingen over jezelf. En je hoofd werd op zo’n manier dat je deze lage en negatieve verwachtingen wilt bevestigen. En dus blijf jij grijpen naar junkfood, blijf je excuses maken om niet naar de sportschool te gaan, want jij hebt de verwachting dat je toch niet gaat afvallen. Neem deze quote van Henry Ford even in consideratie: “Whether you think you can or can’t, you’re right”. Als jij denkt dat je iets niet kan, dan gaat het ook niet gebeuren. Als jij blijft denken: “Ik ben te laat, ik ga die bus nooit halen.” Hoe vaak is het je dan gelukt om die bus dan ook echt te halen? Pas als je denkt: “Ik doe mijn best en ik ga opschieten zodat ik die bus kan halen. Ik kan het!” Dan haal jij die bus wel. Als je denkt dat je het wel kunt, dan heb je gelijk en kan je het ook.

Heb hoge verwachtingen van jezelf!

Wil jij dus graag afvallen? Denk dan dus niet ik kan het niet, maar wees lief voor jezelf en geloof in jezelf. Denk ik kan dit! Of vraag desnoods een vriend, familielid of coach om je te coachen en de hoge verwachting over jezelf te hebben. Dit helpt bij mij ook in de sportschool. Als mijn sportleraar zegt: kom op, nog 10 seconden, je kunt het, in geloof in je! Dan kan je erop wedden dat ik die 10 seconden nog volop ga presteren.

Affirmaties

Een hele goede oefening die helpt om deze hoge verwachtingen te creëren is het opstellen van affirmaties. Dit klinkt wellicht een beetje zweverig, maar geloof me, het werkt echt! Kies een strategie die voor jou werkt. Schrijf jouw affirmatie op een papiertje en hang hem op een plek dat jij elke dag ziet, bijvoorbeeld bij je spiegel en zegt je affirmatie dan hardop voor. Of onthoud je affirmatie gewoon in je hoofd. Het papiertje kan je echter extra motivatie geven. Hoe vaker je je affirmatie zegt, hoe sneller hij werkt en hoe sneller je er ook in gaat geloven, wat tot een betere prestatie kan leiden. Voorbeelden van affirmaties zijn:

  • Elke dag ga ik nog meer van mijzelf houden terwijl ik ondertussen gewicht verlies
  • Ik accepteer mijzelf volledig zoals ik ben terwijl ik aan het afvallen ben
  • Ik geloof volledig in mijzelf dat ik gewicht verlies en gezonde eetkeuzes maak

En onthoud: jij kan dit!

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.