probiotica

De verschillende probiotica uitgelegd

Probiotica is goed voor een gezond darmstelsel en dus koop je een pot met pillen bij de drogist. Maar wist je dat er verschillende soorten probiotica zijn die elk een eigen voordeel hebben? Zo kom je erachter welke jij nodig hebt!

Wacht er zijn verschillende probiotica? Jazeker! Ik wist zelf al van de
Bifidobacterium longum en de Lactobacillus acidophilus, maar er zijn veel verschillende soorten die jouw lichaam kunnen helpen van dingen zoals een opgeblazen gevoel tot aan depressies. Je kunt het zien als vitamines. Vitamine D heeft vele andere voordelen dan vitamine K en dus ga je ook niet in de winkel vitamine K kopen als je eigenlijk D nodig hebt. Zo is het ook met probiotica. Dus welke heb jij dan nodig?

Bifidobacterium Longum

Dit is de meest belangrijke probiotica voor je lichaam en dit zit bijvoorbeeld ook in borstmelk. Het stimuleert het immuunsysteem en is goed voor meer balans in je gut doordat het ervoor zorgt dat slechte bacteriën afgevoerd worden. Het helpt bij de opname van je B vitaminen en het breekt koolhydraten af zonder dat het voor een opgeblazen gevoel zorgt. Daarnaast helpt het allergische reacties te voorkomen of te verminderen, helpt het met de ziekte van Crohn of gelijksoortig inflammaties, heeft het een positieve effect op je cholesterolwaarden en helpt het tenslotte om een betere balans te creëren voor stress en angst.

Lactobacillus acidophilus

Dit is de meest populaire probiotica onder mensen. Het zorgt voor een betere opname van alle nutriënten en het geeft je immuunsysteem een boost. Het helpt ook bij vaginale en urine infecties. Het heeft mega veel antibiotische waarden en het helpt voor een betere opname van vitamine K.

Lactobacillus rhamnosus GG

Als je ineens heel veel last hebt van diarree, dan is deze probiotica jouw redding. Het vecht tegen infecties in je darmen, gut en urinewegen. Het helpt bij de verwerking van zuivel en is daardoor dus ideaal voor mensen met een lactose intolerantie. Ook is dit een goede probiotica als je veel stress ervaart.

Lactobacillus plantarum 229V

Heb jij IBS en daardoor vaak last van pijn en een opgeblazen gevoel? Dan is deze probiotica iets voor jou om uit te proberen. Daarnaast kan het ook helpen bij zowel constipatie als diarree.

Lactobacillus helveticus

Deze probiotica is enorm goed in het afbreken van symptomen van lactose intolerantie en helpt daardoor ook diarree te voorkomen. Ook blijkt uit onderzoeken dat het je cholesterolwaarden en bloeddruk kan verlagen en de calcium beter door je lichaam wordt opgenomen. Daarnaast helpt de probiotica erg goed voor een gezonder brein en minder inflammaties daar die kunnen leiden tot depressies.

Bifidobacterium infantis

Het helpt om de groei van slechte bacteriën te voorkomen en is een goede producent voor je B vitaminen. Het helpt daarnaast ook om je klachten van IBS (opgeblazen gevoel, gasvorming, diarree, constipatie en buikpijn) te voorkomen.

Saccharomyces boulardii

Een probiotisch gist die helpt bij maagzuur en antibiotica. Ook helpt het tegen acute diarree en zorgt het voor een beter immuunsysteem en een gezondere darmflora.

Lactobacillus reuteri

Ook deze helpt bij het stimuleren van een gezond immuunsysteem en het voorkomen van diarree. Deze probiotica helpt bij het verlichten van heftige buikpijn en breekt slechte bacteriën, gist en schimmels af, waardoor dit supplement ideaal is voor candida.

Streptococcus thermophilus

Deze probiotica wordt vaak gebruikt in de voedselindustrie en zie je veel in yoghurt terug. Het helpt om lactose af te breken, waardoor veel lactoseintolerante mensen alsnog yoghurt kunnen eten soms. Het helpt ook om voedselvergiftiging te voorkomen en het helpt om je darmflora happy te houden. Verder zou het ook gunstig kunnen zijn voor chemotherapie patiënten.

Bifidobacterium breve

Soms kan je lichaam moeite hebben om bepaalde voeding te verwerken en af te breken, zoals vezels. Omdat je vezels toch nodig hebt, kan je het jezelf wat gemakkelijker maken met deze probiotica die je hier een handje mee helpt. Het vermindert gasvorming, diarree en irritaties in je buik.

Hoewel de meeste probiotica ervoor zorgen dat je darmen en gut weer happy worden en in balans komen, maakt het her en der wel zeker uit welke probiotica je kiest en hebben sommige ook een positief effect op je brein omdat het stress, depressies en angststoornissen kan voorkomen, waardoor je je veel lekkerder in je vel komt te zitten. Kijk dus bij je volgende probiotica aankoop goed welke voor jou het beste van toepassing is.

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



Leave a Reply

Your email address will not be published.