gezond blijven op reis

De 8 beste tips om gezond te blijven op reis

Reizen. Voor velen het ultieme moment om volledig buiten het boekje te gaan en alles te eten wat los en vast zit, want dat heb je wel verdiend toch? Maar hoe kan je toch gezond eten als je op reis bent? 

Carte blanche op reis

Veel mensen gaan feilloos buiten hun boekje als ze op vakantie zijn, ze geven hunzelf een carte blanche als het gaat om eten, want dat hebben ze wel verdiend na al dat harde werk of het drukke studeren. En om heel eerlijk te zijn, zo was ik ook. Maar toen ging ik er beter over nadenken. Want wat heeft het voor nut als ik superstreng ben voor mezelf tijdens mijn “normale” leven en heel erg gezond eten, om het vervolgens allemaal weg te gooien als ik op vakantie ben? Dat klinkt een beetje gek toch? En waarom zou ik alleen maar mogen genieten op vakantie en niet als ik gewoon thuis ben? Zou het niet veel beter zijn als je gewoon altijd goed voor jezelf zorgt en geniet van alle dingen die je eet?

Mijn tips om gezond te eten op reis

Daarmee nam ik het besluit om altijd, waar ik ook ben, zo goed en gezond mogelijk voor mezelf te zorgen. Met gezond eten voel ik me op mijn best en ik wil elke dag de beste versie van mezelf zijn. Wil dat zeggen dat ik nooit chocolade, koek en chips eet? Nee dat niet, maar ik doe het wel met mate. Omdat ik ervoor kies om het met mate te eten en het alleen eet als ik het heel erg graag wil. Eerlijk is eerlijk, het kan nogal eens lastig zijn om gezonde keuzes te maken als je op reis of vakantie bent omdat je niet altijd een optie hebt, met andere mensen reist of gewoonweg niet in je eigen keuken bent met de producten die je normaal altijd eet. En helemaal als je voor een langere tijd op reis bent, wil je natuurlijk goed voor jezelf zorgen. Nu ik er inmiddels al vele reizen heb gedaan, heb ik hier mijn 8 meest waardevolle tips als het aankomt op gezond eten tijdens het reizen:

1. Maak je eigen eten klaar

Als je de optie hebt om zelf je eten te kopen en klaar te maken, doe dit dan ook. Dit is niet alleen goedkoper, maar je weet dan ook precies wat er in je eten zit en je hebt volledige controle over wat je eet en hoeveel je eet. Je kan kiezen voor havermout met amandelmelk en fruit als ontbijt, wat rijstwafels met avocado en pindakaas als lunch, wortels met hummus of meer fruit als snack en als avondeten zijn de mogelijkheden eindeloos. Kies voor een salade, een curry, stir fry of waar je dan ook maar zin in hebt. En wanneer je voor je eigen eten zorgt, ben je ook meteen voorbereid als je op een plek komt waar er geen gezonde opties zijn of je een craving krijgt. Want jij heb je lekkere, gezonde eten dat jou happy maakt en hee, het is zonde om dat weg te gooien, right?!

2. Kies voor eten waar jij je top mee voelt

Dit is een hele belangrijke les voor mij geweest. Als andere mensen ijs eten, een pizza verorberen of een mega grote zak met friet weg eten als lunch en daarna nog genieten van grote chocoladekoekjes is dat hun keuze. En ik snap je gevoel heel erg goed dat jij dat ook heel erg lekker vindt en graag wilt hebben. Ik weet echter van mijzelf dat ik me enorm moe voel, opgeblazen en niet lekker in mijn vel zit als ik moet leven op junkfood. Andere mensen zijn niet zoals ik en wat andere mensen doen maakt voor mij niet uit. In plaats daarvan vraag ik me af of het eten dat ik graag wil hebben me veel beter laat voelen. Ik vraag me af hoe ik me wil voelen in 1 uur. Vervolgens of mijn keuze in eten bij gaat dragen aan het behalen van dit gevoel en uiteindelijk of het het waard is om dat te eten. Ik wil me top en energiek voelen. Ik wil graag een koekje eten maar ik weet dat ik me daarna “blegh” ga voelen en het misschien zelfs verwijten dat ik het heb gegeten. Het is me daarom niet waard. Met dit doel en deze vragen is het me gelukt om heel veel gezonde keuzes te maken. En als ik dan af en toe mijn tanden zet in kokosijs, dan is het het nog meer waard!

3. Stel een fitness doel voor elke dag op

Als je reist is het lastig om naar de gym te gaan en een goede workout erin te gooien. Probeer toch om elke dag genoeg beweging in je dag te krijgen. Elke dag zet ik tenminste 10.000 stappen, of probeer ik er dicht tegenaan te komen. Want lange reisdagen waarbij je de hele dag in een bus of vliegtuig zit horen er ook bij en dat is okee. Hier is hoe ik het doe: ik probeer zoveel mogelijk te bewegen en overal naartoe te wandelen zodat ik genoeg beweging krijg. En om de dag probeer ik heel actief te zijn. Dat kan betekenen een hele lange hike, fietsen, hardlopen, yoga, een workout doen met een YouTube video (Popsugar is mijn favoriet), noem het maar op. Zelfs als je niet thuis bent is het niet heel moeilijk om er een mini workout in te squeezen. Zelfs als je maar 15 minuten hebt, kun je een workout doen. Keep it moving!

4. Run to your destination

Om nog maar even in de fitness categorie te blijven, wil ik hardlopen nog even extra benadrukken. Misschien is het niet jouw ding, maar dit is de makkelijkste workout vorm die je tijdens een reis kan maken, helemaal als je in een hostel verblijft en je niet echt een workout kan doen in je dorm. Een plek is leuk om te ontdekken als je erdoorheen wandelt, maar al rennend krijgt het een hele nieuwe vibe. Je krijgt zo’n andere kijk op de mensen, het landschap en de stad en doordat je telkens op een andere plek bent wordt het nooit saai om te gaan rennen!

5. Drink niet al teveel alcohol

Ik ben sowieso geen grote alcoholdrinker en dat verandert ook niet als ik op reis ben. Thuis drink ik zo nu en dan wijn en cider en zo doe ik dat ook als ik op reis ben. Voor mij persoonlijk zijn dit loze calorieën en eet ik mijn calorieën liever dan dat ik ze drink. Ik voel me frisser als ik niet drink en net als met junkfood voel ik me beter als ik niet drink. Drink water, thee en koffie en neem zo nu en dan een alcoholische versnapering als het je echt waard is. En zo geniet je er ook nog veel meer van!

6. Check de gym of lokale activiteiten in de buurt

Als je geen plek hebt in je ho(s)tel om een workout te doen of je kiest er liever voor om in de gym een sessie te doen, kijk dan of er een gym in de buurt is. Vaak zijn er wel gyms in de buurt waarbij je een casual entree kunt doen en per keer kunt betalen. Zo kun je overal terecht! En soms zijn er in steden ook lokale (gratis) activiteiten waarbij je je kunt aansluiten. Zo kun je in Cairns bijvoorbeeld op The Esplanade elke dag enkele lessen volgen zoals Zumba, Yoga en Aqua Fitness. Hoe leuk?!

7. Wandel!

Je voeten zijn je beste vriend als het aankomt op gezond blijven tijdens het reizen. Als het even kan wandel ik overal naartoe. Zo blijf ik in beweging en actief en kan ik zoveel mogelijk van mijn omgeving zien. Vooral dat laatste is erg leuk en het is naar mijn mening de beste manier om het lokale leven te ontdekken.

8. Behoud de balans

Balance is key. Net zoals je thuis soms minder goede keuzes maakt, zo ga je dat ook doen tijdens je reis. Dat is het leven en dat is okee. Wees lief voor jezelf, wees niet te streng en houd je doel voor ogen. Wil je die freak milkshake in New York uitproberen en wil je je tanden zetten in een pak vol Tim Tams als je door Australië reist? Go for it! Balance is key. Als je zo af en toe kiest voor iets wat je normaal niet eet, perfect! Heb je de hele dag nauwelijks gelopen omdat je moe was en je liever de hele dag achter je laptop zit en series kijkt? No biggie! Ga de volgende dag voor een run en neem een green smoothie als ontbijt. Balance is key!

Wat doe jij om gezond te blijven tijdens het reizen?

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



Leave a Reply

Your email address will not be published.