overeten

Je eet gezond, sport en je blijft van de suikers af. En toch blijf je overeten. Hoe kan dat toch? Dit is het geheim achter overeten.

Dit is een hamvraag die veel mensen bezighoudt. Hoe kan het toch dat ik elke keer teveel blijf eten of in elk geval een keer per week alles naar binnen wil proppen wat ik maar kan vinden? Of maar blijf eten zolang er maar eten voor mijn neus staat terwijl ik weet dat ik genoeg heb gehad? Zelfs met een gezond eetpatroon komt dit nog voor. Ervan uitgaande dat je gezond en gevarieerd eet en voldoende beweegt zou er niet een probleem moeten zijn. Of toch? Hieronder vind je jouw redenen waarom je overeet. De eerste stap is altijd om je eetpatroon beetje bij beetje gezonder en suikervrij te maken zodat je craving voor suikers en koolhydraten laag blijft.

Je lichaam heeft iets anders nodig dan eten

Dit is bij veel vrouwen de boosdoener. We gaan eten omdat we stress hebben, moe zijn of ons vervelen. Dan is het mentaal heel hard om te zeggen nee ik mag niets hebben. Pauzeer even en vraag jezelf even af of je ook echt honger hebt. Ben je niet zeker? Drink dan een glas water of een kop thee en wacht 20 minuten. Als je dan nog steeds honger hebt kan je zeker wat (gezonds) eten. Of kom ik beweging en maak een wandeling om jezelf af te leiden. De beste manier om van deze oorzaak van overeten af te komen is door te achterhalen waarvan je eet. Houdt bijvoorbeeld eens een week een eetdagboek bij en schrijf daarin op wat je wanneer hebt gegeten, hoe je je voelde en wanneer je binge eet. Wellicht kun je zo achterhalen van welke triggers je gaat eten. Stap 2 is dan het vinden van een manier om je eetbui mee te vervangen. Drink dus een kop thee, maak een wandeling, ga mediteren, doe ademhalingsoefeningen of dingen die jou rustig maken en je weerhouden van teveel eten.

Je lichaam is in de war

Tegenwoordig is iedereen maar druk druk druk en neem je zelf ook nauwelijks de tijd om goed en fatsoenlijk te eten. Snel je ontbijt naar binnen proppen, terwijl je je lunch ergens tussendoor achter je bureau op eet en ‘s avonds zo moe bent dat je op de bank ploft met een makkelijke maaltijd. Helemaal als je niet op standaard tijden eet, raakt je lichaam daarvan in de war. Je lichaam weet dan niet wanneer het honger moet hebben als jij maar op willekeurige momenten blijft eten. Door structuur in je eetpatroon aan te brengen leert je lichaam wanneer jouw eetmoment is en wanneer je dus echte honger moet hebben. De beste manier om te eten is om een groot ontbijt te eten, een kleinere lunch en een nog kleiner diner. En dat terwijl wij zo gewend zijn om het andersom te doen. Maar raar is het eigenlijk wel, want om energie te krijgen voor de dag moet je je lichaam voeden, hoe logisch is het dan om dit aan het begin van de dag te doen?

Je hormonen zijn niet in balans

Je hormonen besturen je hele lichaam en zorgen ervoor dat alles werkt, helemaal als het op eten aankomt. Soms kan het zo zijn dat het eetpatroon dat jij hebt, hoe gezond dat ook is, alsnog je hormonen in de war brengt. Dit heeft te maken met drie verschillende hormonen. Ghreline zorgt ervoor dat je een hongergevoel krijgt en wilt gaan eten. Een inbalans van dit hormoon kan veroorzaakt worden door een gebrek aan slaap. Vaak ga je namelijk meer eten als je minder slaapt. Ook insuline kan een rol spelen in het reguleren van ghreline, maar ook in het hormoon leptine. Als je namelijk teveel suiker of koolhydraten binnenkrijgt, stijgen je insulinelevels en daarmee je bloedsuikerspiegel en ook je leptinelevel. Leptine is het hormoon dat aangeeft dat je vol zit. Stijgt dit dus, dan duurt het langer voordat je doorhebt dat je eigenlijk al vol zit. Leptine kan zelfs uitgeput raken wanneer je langdurig
teveel suikers hebt binnengekregen en daardoor kan het gevoel dat je vol zit zelfs helemaal verdwijnen.

Je hormonen resetten

Wanneer je hier last van denkt te hebben, is de enige manier om hierachter te komen je eetpatroon aanpassen. In drie dagen kan je je hormonen al resetten en erachter komen of ze niet in balans zijn. De bedoeling is dat je tijdens deze drie dagen helemaal geen suiker en granen binnenkrijgt. Dat betekent niet alleen volledig suikervrij eten, maar ook geen fruit en totaal geen granen. Je eetpatroon zal vooral uit vlees, groenten en gezonde vetten bestaan. Dat zal best lastig zijn, maar als het goed is zal je je na die 3 dagen weer veel beter voelen en zouden je levels wat meer in balans moeten zijn. Dat wil niet zeggen dat je altijd suiker, fruit en granen moet vermijden, maar weet dat je er wel gevoelig voor bent!

Hopelijk geven deze oplossingen je een duwtje in de goede richting om je te helpen van je overeten af te komen. Het zal een lang en moeilijk proces worden, maar als je er echt in gelooft dan gaat het je zeker lukken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.