australia yoga met katten

Challenge: ik deed yoga voor 2 weken en dit is wat er gebeurde

Dat ik al een tijdje aan yoga doe, is geen verrassing meer. Nu daagde ik mezelf uit om elke dag yoga te doen naast mijn gewone sportlessen en dit is wat er gebeurde!

Inmiddels doe ik nu een jaar bewust aan yoga. Van tevoren had ik hier en daar wel een yoga of pilates lesje gedaan, maar nooit echt erin gerold en yoga als een vaste sportles toegevoegd aan mijn workouts. Toen ik vorig jaar een blessure kreeg aan mijn knie vanwege het hardlopen, besloot ik het hardlopen voorlopig op te geven en het in te ruilen voor yoga (sindsdien heb ik eigenlijk nooit meer gerend bedenk ik me nu haha). Niet alleen omdat ik het rustiger aan wilde doen met mijn knie, maar ook omdat ik mijn spieren op een bewuste manier wilde trainen, aan mijn flexibiliteit wilde werken en dan voornamelijk aan mijn liezen en tenslotte omdat ik meer mindful wilde zijn. Ik had vorig jaar een intensieve periode en ik hoopte dat yoga als een soort van stress reliever zou werken.

Yogaschool

Daarom schreef ik me in bij een yogaschool in Nijmegen (Yogapoint en deze heeft ook meerdere vestigingen in Nederland) waar ik ongeveer 2 lessen per week volgde. Gecombineerd met de wandelingen die ik ernaar toe maakte, kreeg mijn geest een enorme positieve boost. Ik durf bijna te zeggen dat yoga echt heeft geholpen om uit die vervelende periode te komen. Inmiddels volg ik hier in Australië trouw elke week een yogales bij mijn sportschool die wat intensiever is en echt aan spieropbouw werkt. Heel fijn, maar ik wilde mijzelf uitdagen om yoga wat vaker op te pakken.

Twee weken yoga challenge

YouTube is magisch groot en er is zoveel op te vinden. Een van mijn favoriete yogalessen die je erop kunt vinden is van Yoga With Adriene. Zij heeft inmiddels al honderden yoga video’s gemaakt en zo nu en dan volgde ik deze video’s van haar. Ze heeft losstaande video’s gebaseerd op je mood, delen van je lichaam waaraan je wilt werken of bepaalde yoga poses. De keuze is er reuze! Ook heeft ze 30 dagen yoga programma’s en ik ben inmiddels al ruim twee weken bezig met haar 30 Days of Yoga True programma. Adriene is een goede lerares, kalm, heel bewust en ook heel grappig. Ik vind het heerlijk om haar video’s te doen. Ik nam de challenge aan om 30 dagen aan yoga te doen en dit is wat het me heeft gebracht:

Meer me time

In deze drukke en gestresste wereld vind ik het soms nog lastig om echt me time te nemen. Me time neem ik bijvoorbeeld wel in de vorm van het kijken naar een van mijn vele tv shows, maar het is toch anders. Yoga voelt echt als een momentje voor mezelf waarin ik meer dan ooit in contact sta met mijn lichaam en even binnen kijk hoe het met me gaat. Klinkt wat zweverig misschien, maar het zorgt ervoor dat ik echt even aan mezelf denk en tijd voor mezelf neem zodat ik mezelf weer kan opladen.

Bewuster ademhalen

Adriene focust zoals elke ander yogi doet, heel erg op de adem. Nu ik er dagelijks mee bezig ben, merk ik dat ik ook bewuster ademhaal tijdens de rest van de dag. Ik kan nogal snel duizelig worden doordat ik niet goed of soms te weinig ademhaal. Nu merk ik sneller dat ik dat doe en kan ik mijn ademhaling daarop aanpassen. Ook sta ik vaker even stil bij mijn ademhaling en neem ik vaker een bewuste diepe ademhaling. Zo adem je bijvoorbeeld de stress en spanning uit en verrijk je jezelf met frisse zuurstof dat je lichaam zo goed nodig heeft. Vooral als ik voor het eerst buiten kom die dag is dat echt heerlijk om te doen!

Beter postuur

Als je yoga doet is het heel belangrijk dat je core het centrum van je lichaam is. Niet alleen doe je bepaalde poses, maar focus je ook echt op hoe je die pose uitvoert op alle facetten van je lichaam. Doordat je bewuster wordt van hoe je lichaam beweegt en wat het doet op bepaalde momenten, werk je ongemerkt aan je postuur. Ik heb de neiging om heel erg krom te zitten, waardoor mijn nek nogal veel te verduren heeft. Rechtop zitten kost voor mij heel veel moeite en kracht en doet soms heel veel pijn. Maar ik merk nu, doordat ik er bewuster mee bezig met en het aan het trainen ben, ik het langer kan volhouden.

Zen en zorgeloos

Okee helemaal zorgeloos niet, maar door elke dag mindful bezig te zijn tijdens een yoga les, merk ik dat ik minder gestresst van dingen raak en ze van me af kan laten vallen. Ik ben rustiger en bewuster bezig met de dingen die ik doe en sta vaker stil bij dingen en keuzes die ik maak zodat ik kan voelen waar mijn lichaam behoefte aan heeft.

Bewuster kiezen en eten

En dit vloeit voort op mijn eetgewoonte. Mijn craving naar suiker en overeten is echt minder geworden. Dat klinkt gek en ik weet niet of het ook echt door de yoga komt, maar ik gok dat het zeker van invloed is. Ik heb nauwelijks meer cravings naar suiker en kies voor fruit of gedroogd fruit zoals dadels en rozijnen als ik zin heb in iets zoets. Doordat ik nu vaker stil sta en luister, lukt het me ook beter om te beslissen of ik echt honger heb of dat ik gewoon zin heb in eten. Niet dat het altijd lukt, maar het is zeker een grote verbetering voor mij. Evenals dat ik vaker nee kan zeggen tegen dingen waarvan ik weet dat ze niet goed voor me zijn.

Flexibeler

Okee, ik ben nog lang niet zo flexibeler als ik wil zijn, maar doordat je je spieren elke dag nu aan het stretchen bent, worden je spieren langer en flexibeler. Het verschilt per dag, maar ik merk dat wanneer ik nu in een kleermakerszit zit het al veel fijner voelt. Lots of work to do, maar ik kom er wel. Ooit!

Doe jij ook aan yoga en welke voordelen merk jij van yoga?



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.