Boekrecensie: De Mooie Voedselmachine

voedselmachine-3

Alles wat je wilde weten over je ontlasting en hoe belangrijk dat wel niet is voor de rest van je lichaam en leven leer je in dit boek. Misschien niet het meest lekker onderwerp om over te lezen, maar toch is dit boek mateloos populair. Ik snap het wel: De Mooie Voedselmachine is een interessant, duidelijk en vooral grappig boek om te lezen.

mango Over Giulia Enders

Giulia Enders, een Duitse student geneeskunde kreeg van een huisgenootje de vraag hoe we eigenlijk poepen. Een vraag waarop deze studente eigenlijk ook geen antwoord wist. Door haar nieuwsgierigheid ging ze volop op zoek naar het antwoord en daarmee was ook het idee geboren om dit boek te schrijven. vrienden eens de vraag waarom we eigenlijk poepen. Dan kun je je natuurlijk afvragen waarom je dat zou willen weten, maar eigenlijk is het best interessant om te begrijpen hoe ons voedsel wordt verteerd en welke weg het precies aflegt in ons lichaam.

voedselmachine-1

mango Een luchtig, grappig en interessant boek

Natuurlijk, je hebt het vast al eens gehad bij biologie, net zoals ik. Maar de informatie die in dit boek uitgelegd staat is echt totaal vernieuwend en interessant. En niet alleen omdat je veel en nuttige informatie tot je krijgt, maar vooral omdat het op een verrijkende manier is geschreven. Wanneer ze uitlegt hoe onze organen het voedsel transporteren en dat dit al begint bij de ogen, haalt ze ook een voorbeeld van balletdanseressen aan. Heerlijk luchtig, maar je snapt wel meteen hoe het zit. Ook heeft Giulia’s zusje de illustraties gemaakt die misschien een beetje kinderlijk zijn, maar ook dat draagt eraan bij dat het een erg leerzaam boek is maar dat ook ontzettend luchtig en grappig is geschreven. Het leest dan ook lekker weg.

mango Je darmen & intoleranties

Naast dat je alles komt te weten over poep en ook hoe je het beste kunt poepen, leer je ook over de voedselvertering van A tot Z en erg uitgebreid, inclusief informatie over gluten- en lactorse-intolerantie. Ik vind het zo interessant om meer over deze intoleranties te leren en te weten hoe het lichaam hierop reageert, dat ik het zeer waardeerde dat De Mooie Voedselmachine hier ook aandacht aan besteedt.

mango Een onderschat orgaan

Bovendien wordt ook uitgelegd hoe belangrijk de darmen wel niet zijn, misschien nog wel belangrijker dan de hersenen. Jarenlang werd er gedacht dat de hersenen bepalen wie je bent (ik denk, dus ik besta), maar de darm is eigenlijk ook het centrale middelpunt van je lichaam die veel prikkels opvangt en die informatie vervolgens doorstuurt naar je hersenen. Je weet of je honger hebt en hoe je je voelt dankzij je darmen. Zodra je je niet lekker voelt heb je meteen geen hongergevoel meer of krijg je last van je buik. En krampen en een opgeblazen buik geven ook aan dat er iets niet goed zit in je lichaam. Zo stelt Giulia ook voor om de bekende uitspraak te veranderen naar: ik voel, daarna denk ik, dus besta ik.

voedselmachine-2

mango TAART!

Ik heb ook echt regelmatig moeten lachen om de leuke woordspelingen en grapjes die Giulia gebruikt om dingen uit te leggen. Zo schrijft ze: We eten stiekem een klein stukje taart en denken dat niemand dat heeft gezien, maar in onze buik wordt luidkeels TAART! geroepen. Heerlijk toch? Ik vind het echt superleuk geschreven en raad het ook iedereen aan om het boek te lezen, omdat je ook leert bewuster naar je lichaam te luisteren en op signalen te letten. Ook nog een leuke: als we denken dat onze maag rommelt en we dus denken dat we honger hebben en iets moeten eten, is het eigenlijk onze dunne darm die zichzelf aan het reinigen is. Maar voordat de dunne darm dit gaat doen moet er meestal 5 uur tussen zitten en die leuke micro-organismen stoppen ook met ‘schoonmaken’ zodra jij weer gaat eten. Niet altijd even handig dus!

mango Conclusie De Mooie Voedselmachine

Ik vind het boek dus echt een aanrader, hoewel ik het laatste deel niet zo interessant vond. In deel 1 leer je alles over de charme van je darmen, in deel 2 alles over het zenuwstelsel van de darm en in het laatste deel over de wereld van micro-organismen. Hoewel het interessante informatie was, kon ik soms niet achterhalen wat nu de toegevoegde informatie was om dit te weten en hoe het in het totale plaatje paste van het boek. Desalniettemin ben ik heel erg blij dat ik dit boek heb mogen lezen.

voedselmachine-4

Je kan De Mooie Voedselmachine van Giulia Enders kopen voor ‚ā¨17,95.