Boekrecensie – 100 groene smoothies + recept

100-groene-smoothies-4

Groene smoothies zijn booming omdat ze zo gezond voor je zijn. Lekker makkelijk groenten binnenkrijgen noem ik het maar. Maar soms heb ik weinig inspiratie om een smoothie van te maken en kom ik niet verder dan spinazie. Dit boek deelt 100 groene smoothies recepten van allerlei groenten die je maar kunt bedenken.

100-groene-smoothies-6

mango Eerste indruk

Dit boek is zo ontzettend mooi vormgegeven, hele pure afbeeldingen én naast de recepten ook nog een fijne introductie met uitleg waarom een groene smoothie zo goed voor je is. Lekker en informatief, daar houd ik wel van. Ook zijn de smoothies uitvoerig en blind getest door een panel voordat ze in het boek kwamen, zodat alleen de allerlekkerste smoothies in het boek zouden komen. Dat belooft wat.

100-groene-smoothies-3

mango Alle groenten op een rijtje

Natuurlijk kun je je laten inspireren door alle lekkere recepten, maar heb je een bepaalde groente nog in huis, dan kan je ook specifiek op groenten zoeken. Alle groenten die voor de smoothies zijn gebruikt zijn op alfabetische volgorde in het boek gepubliceerd met een mooi tussenblad, waardoor het boek heel erg overzichtelijk is. Natuurlijk kan je ook nog achterin het boek kijken in welke smoothie welke groenten en fruit zijn gebruik mocht je iets aan het einde van de week nog overhebben en inspiratie nodig hebben. Bovendien staat het boek boordevol nuttige en leuke weetjes waardoor je van elke smoothie weer een feestje kunt maken en eindeloos kunt blijven variëren. En je met 100 groene smoothies natuurlijk ook al genoeg variatie hebt :).

100-groene-smoothies-5

mango Recept voor Rode Biet Framboos Smoothie

Rode biet in een smoothie had ik al wel van gehoord, maar het ook daadwerkelijk gedronken hebben, nope. Dat vroeg natuurlijk om een challenge om deze rode biet framboos smoothie uit te proberen. Het originele recept is voor 2 grote glazen en bevat:

○ 2 rauwe rode bieten (ik heb de voorverpakte van de Aldi gebruikt)
○ 100 gram blauwe bessen
○  100 gram frambozen
○ 1 banaan
○ 1 citroen
○ 200 ml yoghurt
○ 200 ml water

Dit stop je natuurlijk allemaal in een blender en blenden maar! Ik zelf heb het recept voor 1 glas gemaakt, maar omdat ik de groente/fruit verhouding niet helemaal vond kloppen en ik maar kleine bieten bolletjes had heb ik er daar 2 van gebruikt. Ook om even ultiem te testen of deze smoothie ook smaakt als hij echt groen, ehm ik bedoel rood, is. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van diepvries frambozen en blauwe bessen, waardoor je inderdaad het sorbet effect kreeg. En zelf met de dubbele portie bieten was hij heerlijk! Mocht je nu lactosevrij eten en drinken, vervang dan de yoghurt door plantaardige melk, dan kan ook prima!

100-groene-smoothies-1

mango Conclusie

Jup, de rode bieten smoothie blijft er zeker in! Heerlijk om hem inderdaad te combineren met rood fruit en er dan nog een banaan aan toe te voegen om hem wat zoeter te maken en de aardesmaak die toch wel aan een biet hangt weg te nemen. Bovendien vult deze smoothie (of in elk geval mijn versie) heel erg goed en was ik er lang voldaan van. Zeker een aanrader om van te smikkelen en ik denk dat deze smoothie ook een goed voorbeeld vormt voor de overige smoothies in het boek. En hoewel er ook groenten in het boek staan die ik (nog) niet lust, maar ik ook zeker benieuwd naar de smoothies waar rode kool, paprika en paksoi in zit. Zouden die ook net zo lekker zijn als deze rode biet framboos smoothie? Vast wel als ze zo uitvoerig getest zijn! Het blijft denk ik alleen een gek idee om een smoothie van paprika te maken ;).

100-groene-smoothies-2

Het boek 100 Groene Smoothies is te koop bij onder andere Bol.com, EkoPlaza en de boekhandel. Mocht jouw boekhandel het boek niet op voorraad hebben, dan kunnen zij het altijd voor je bestellen.

Drink jij graag groene smoothies en wat is jouw lievelingscombi?