boek roadmap van roadtrip nation

Review Roadmap: The get-it-together guid for figuring out what to do with your life

Een hele mond vol is de titel van dit boek, en eigenlijk is het dus een roadmap en werkboek om te bepalen wat je moet gaan doen met je leven. Ik heb Roadmap gelezen en vertel waarom deze zeker op je to-read lijst moet.“Ik heb totaal geen idee wat ik moet doen met mijn leven. Ik weet helemaal wat ik wil gaan doen, maar ik heb geen idee hoe ik er moet komen. Ik haat mijn werk en ik heb verandering nodig.”

Over Roadmap van Roadtrip Nation

Zijn deze gedachten weleens in je opgekomen? Geen paniek, dit boek kan je uit de brand helpen. Dit boek is voortgekomen uit een groepje mensen die met een busje zijn gaan roadtrippen door Amerika en daar allerlei succesvolle mensen hebben geïnterviewd. Hoe zijn zij gekomen waar ze zijn gekomen en wat kunnen wij daar van leren? Deze mensen hebben hun interesses gevolgd, op hun intuïtie vertrouwd. Ze hebben een leven gecreëerd die betekenisvol is voor hen en nu is het jou beurt!

Ontdek wat je moet doen met je leven

Wat ik heel fijn vind aan dit boek is dat het een werkboek is. In elk hoofdstuk leer je iets meer om aan jouw eigen plan te werken en het leven te creëren dat jij graag wilt en nog belangrijker, wat bij jou past. Het boek zit vol opdrachten en tips en allerlei stukken uit interviews waar jij jouw eigen levenslessen uit kunt halen. En wanneer je alle stappen volgt en de tijd hebt genomen om over alles na te denken, heb jij je eigen stappenplan gemaakt om het leven te creëren dat jij graag wilt, hoe vet is dat?

Laat het los

Het boek is opgedeeld in drie delen. In deel 1 ga je leren loslaten. Loslaten is iets wat ik zelf nog heel erg moet leren en in dit geval ga je The Assembly Line leren loslaten. Deze lijn wordt je opgelegd door de maatschappij: je moet succesvol zijn en geld verdienen, je doet iets omdat anderen dat van jou willen. Dat is niet wat jij wilt en wie jij bent, je wilt toch jouw eigen leven hebben waar je gelukkig van wordt? In plaats daarvan ga je ontdekken waar je echt blij van wordt en wat je in je leven zeker gedaan wilt hebben zonder dat je daar uiteindelijk spijt van krijgt. Je leert hoe je zeker weet dat een gedachte echt van jou is, of omdat je denkt dat je iets leuk vindt omdat anderen dat over jou zeggen, je gaat ontdekken wat succes voor jou betekent en inhoudt en je doet een oefening waarbij je dingen leert loslaten om vooruit te komen.

bepaal wat te doen met je leven

Bepaal wie jij wilt zijn

In het tweede deel ga je meer ‘definen’ wie jij bent, een stappenplan maken als het ware. Daarin leer je wat je interesses zijn en hoe je deze kunt combineren tot een beroepen, in plaats van dat je alleen een beroep volgt zonder rekening te houden met je interesses. Ook kom je erachter wat je foundations zijn, waar word jij nu echt gelukkig van, wat drijft jou? Zolang je datgene doet, wat maakt jou dan blij? Samen met die interesses en foundations ga je experimenteren en daar beroepen bij bedenken en zoeken die hierbij aansluiten. Dit is een hele leuke en creatieve oefening die tot veel nieuwe inzichten leidt, althans dat deed het voor mij. Om nog beter te bepalen wat voor soort baan bij jou past, ga je ook na wat voor jou echt belangrijk is, wat is jou waarheid? En ook: welke skills bevat je en hoe kun je dit inzetten op de werkvloer? Met al deze informatie die je hierin leert en ontdekt, kan je je eigen roadmap maken.

Word wie je wilt worden

In het derde deel heb je je eigen roadmap gemaakt, maar hoe ga je die nu uitvoeren? Omdat je nu je einddoel voor ogen hebt, is het gemakkelijk om hier naartoe te werken. Wat mis je nog en wat moet je doen om naar je einddoel te komen? Een sprong in het diepe is niet realistisch, maar hele kleine stapjes wel! Je leert hoe je de juiste stappen en beslissingen kunt nemen die aansluiten bij jouw roadmap en hoe je gemotiveerd blijft om te blijven werken aan je einddoel ook al gaat het mis. Daarnaast krijg je ook allerlei tips om toch risico’s te nemen in plaats van spijt te krijgen, leer je over fouten maken en waarom dat juist goed is en hoe je over je twijfels heen komt. En zit het even tegen? Dan heeft dit boek een handig stappenplan voor de roadblocks en om je weer op het juiste pad te brengen.

Roadmap: het meest inspirende boek dat ik gelezen heb

Zoals je misschien kunt begrijpen, vind ik Roadmap een heel erg inspirerend boek. Het is gemakkelijk te begrijpen, de oefeningen maken dat je er hands-on mee aan te slag gaat en stappen gaat maken, de tekst is confronterend, maar heel herkenbaar en doordat het geschreven is door mensen die in hetzelfde schuitje zitten als jij, is het fijn om te lezen hoe zij hiermee om zijn gegaan. Ook is het echt een werkboek en kan je er gewoon in schrijven. Ik heb dingen onderstreept en geschreven met potlood, zodat je het in een later stadium van jouw leven ook nog kunt gebruiken. Mocht jij je in een van de vragen bovenaan dit artikel herkennen en wil jij stappen maken richting een gelukkiger leven dat goed bij jou past? Dan is het boek Roadmap van Roadtrip Nation een echte aanrader!