personal body plan

Creëer nu je eigen Personal Body Plan met het boek van Tom Barten. Van voeding en training tot aan het veranderen van je gedrag en herstel, be a life changer!

Al een tijdje volg ik Personal Body Plan en de journey die Tom Barten heeft afgelegd om af te vallen en PBP op te zetten. Erg indrukwekkend en ik was dan ook erg benieuwd naar zijn boek die hij heeft uitgebracht. Natuurlijk is het hebben van een coach en professionele hulp bij jouw fitness journey erg belangrijk als je blijvend wil blijven afvallen. Maar als je die hulp niet kan betalen of een andere reden hebt waarom je het niet wilt of doet, kan dit boek je wellicht helpen. Althans dat was mijn idee. Let’s dig in en laten we kijken of jij jouw eigen PBP kan maken.

Gedrag

Elke verandering of doel dat je wilt bereiken begint met een verandering in je gedrag. Je wilt namelijk iets anders dus dat betekent dat je jezelf moet veranderen om bij die gewenste staat te komen en je doel te behalen. Het eerste gedeelte van Personal Body Plan gaat dan ook over gedrag. Tom duikt in op dit concept door je mindset te bepalen en hoe je je gewoontes kunt breken. Wat meteen opvalt is dat het niet gewoon saaie informatie is die je aan het lezen bent, het is geschreven in een no-nonsense vibe met een vleugje humor om je echt te pushen. Daarnaast stelt hij je ook echt een paar intrigerende vragen die je echt aan het denken zetten over waar je mee bezig bent. En na elk stukje informatie volgt een challenge die je elke keer een stapje verder zal gaan brengen. Zo leer je om je wilskracht te trainen, jouw doel te bepalen en goed op te zetten en om een noodplan te maken voor als het misgaat.

Voeding

Uiteraard moet er ook een verandering plaatsvinden in je voeding. Tom gaat gedetailleerd in op wat voeding voor je doet en dat je vooral met je hoofd moet gaan denken. Yes, naast alle handige informatie gaat de down to earth vibe hier verder. Ik vind zijn tone of voice heerlijk verfrissend en het bood me een nieuwe kijk op informatie die ik eigenlijk al wist maar me nu triggerde om er met nieuwe positiviteit en motivatie er iets mee te doen. Met titels als “je lichaam kent geen superfoods en brood is niet de duivel” en “#doejegroenteboereenlolenjemoederook” maken het probleem waar je tegen aan loopt (afvallen) een beetje luchtiger. Het leven hoeft namelijk niet zo moeilijk te zijn toch? In het boek leer je ook om een voedingspatroon op te zetten dat bij jou persoonlijk past en waarmee jij gemotiveerd genoeg bent om het dit keer wel echt te doen.

Training

Ook je training komt volop aan bod en Tom geeft hands on tips voor welke oefeningen je kunt doen voor welke spiergroep zodat je een overall beeld hebt van wat jij kunt doen om je trainingen te verbeteren en jezelf te blijven uit te dagen. Het stukje wat bij mij is blijven hangen is over de oefeningen voor je buikspieren. Ik denk dat iedereen het meeste vet wilt verliezen rondom je buik, maar dat we inmiddels wel weten dat gewone buikspieroefeningen je niet gaan helpen om die sixpack te krijgen. Hoewel training erg belangrijk is, is de juiste voeding key en ik moest dan ook hard lachen toen Tom schreef dat de beste oefening voor zichtbare buikspieren is door je hoofd van links naar rechts te bewegen als je eten of drinken wordt aangeboden. So true!

Herstel

Het laatste gedeelte van Personal Body Plan gaat over herstel. Niet alleen is het belangrijk om de juiste dingen te eten en je training te upgraden, herstel is net zo belangrijk. Denk aan je slaap, je stress en varieer genoeg. Naast tips om deze twee dingen te verbeteren is het ook heel belangrijk om je overwinningen te vieren stelt Tom. Hoe klein ze ook zijn!

Creëer jouw Personal Body Plan

Dit boek is wat mij betreft een complete gids om jouw eigen plan te trekken richting een gezond, strakker, fitter of wat jouw doel dan ook is lichaam. Alle handvatten die je nodig gaat hebben om dat te bereiken staan erin en op een goede, duidelijke, down to earth en leuke manier uitgelegd. Ik denk zeker dat dit boek je gaat helpen en motiveren om jouw doel te bereiken. Het enige nadeel natuurlijk is dat jij het alleen moet gaan doen en je geen coach hebt. Maar give it a shot en probeer het uit. Het heeft mij in elk geval weer geholpen om met volle motivatie aan de slag te gaan :).

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.