Barcelona Diary 1: de aankomst

barcelona-1-5

Zoals beloofd zal ik jullie de komende weken verblijden met mijn dagboek over Barcelona. Wat heb ik er allemaal gedaan, hoe vond ik het, wat heb ik gegeten en geshopt… alles! Vandaag zal ik jullie alles gaan vertellen over mijn eerste twee dagen in Barcelona, wat ook de twee dagen waren die ik alleen doorbracht in deze mooie stad. En hoe verging me dat eigenlijk, alleen op vakantie zijn?

Maandag 16 juni, bliep bliep! De wekker gaat af en ik word wakker met een brede glimlach: vanavond zit ik met mijn kont in Barcelona baby! Na me klaargemaakt te hebben, alles nog eens gecheckt te hebben en mijn food geprept te hebben (ja ik ben net een overbezorgde moeder die altijd teveel eten bij zich heeft voor het geval ik (of anderen) honger krijgt/krijgen) ben ik er klaar voor. Mijn vader kwam nog even snel langs om me gedag te zeggen voor hij naar zijn afspraak moest en hij zette me ook even snel af bij het station. Waar ik vervolgens veel te vroeg was, maar van die gelegenheid maakte ik dankbaar gebruik om een cappuccino te halen bij de Starbucks, mijn vakantie is inmiddels begonnen natuurlijk!

barcelona-1-1

Vervolgens ging ik met de shuttle naar Weeze. Dit is een speciale bus van Nijmegen naar Airport Weeze wat eigenlijk een goede deal is, omdat je qua benzine je bijna niet goedkoper kunt laten afzetten, plus in mijn eentje is het ook zo’n gedoe als je iemand moet regelen om je weg te brengen en op te halen. Ik vond de communicatie alleen onduidelijk, want ik kreeg geen pdf als bevestiging, ik hoefde alleen mijn naam op te geven bij de chauffeur en over het betalen werd helemaal niets gezegd… En deze info kreeg ik ook alleen nadat ik gemaild had. Ze mailen trouwens wel altijd snel terug dus dat is fijn en uiteindelijk kwam de bus ruim op tijd, moest je betalen bij de chauffeur (en kreeg ik een bonnetje van de chauffeur die ik bij me moest houden als garantie dat ik voor een retourtje had betaald) en was het een prima service. Ook de vliegreis ging prima en in Girona aangekomen moest ik nog met de Barcelona Bus naar Barcelona.

barcelona-1-6

Dit zijn speciale bussen ongeveer 25 minuten na aankomst van je vlucht vertrekken. Omdat ik dit superkort vond, wilde ik per se een retour al hebben gekocht voordat ik ging. Dit moet met een creditcard, maar uiteindelijk ging alles echt supersnel. Eenmaal uit het vliegtuig ben ik snel naar het toilet gegaan, 5 minuten later kwamen de koffers, en weer 5 minuten later stond ik bij de bus. Het is een niet zo groot vliegveld, dus wanneer je de bordjes ‘bus’ volgt stuit je eigenlijk meteen op het platform van de Barcelona Bus. Daar is ook een loketje waar je volgens mij ook heel gemakkelijk je kaartje kan halen en ze wachten ook heel netjes. En het belangrijkste: de bussen hebben gratis wifi, jottem!

Ik wilde trouwens twee dagen tegelijk doen, maar ik zit zo lekker te typen, dat ik nu meteen maar heb besloten dat ik 1 dag tegelijk doe haha. Ik bedoel ik ben nog geeneens in Barcelona en ik heb nu al meer dan 500 woorden vuil gemaakt aan dit artikel haha. Na ruim 1 uur kwam ik dan aan op Estacio Nord, het grote busstation van Barcelona en hoewel ik me goed had ingelezen in de reis en bezienswaardigheden van Barcelona, werd ik bij binnenkomst van de stad geconfronteerd met een groot penisvormig gebouwd: echt zo van: wat is dit nu weer?! Ik heb het eigenlijk nog steeds niet opgezocht, maar ik gok dat het een kantoor is ofzo. En kijk nou wat een mooie decoratie op al die gebouwen. Dit gebouw staat ook vlakbij het hostel, sooo pretty!

barcelona-1-10

Vanuit het busstation moest ik de metro opzoeken bij Arc de Triomph, wat echt 5 minuten lopen was, maar je moet wel even weten welke richting je op moet. Gelukkig kwam ik (hoe kan het ook anders) een Nederlands ouder stel tegen met een kaart en wat andere meiden, dus met hen ben ik de metro gaan opzoeken. Ook dat spreekt voor zich, alhoewel we wel bij de verkeerde automaat stonden voor de kaartjes. We wilden een 10-strippenkaart hebben (T-10), maar ze begonnen over zones en ik dacht dit klopt niet. Bleek dat we bij de automaat van de treinen stonden, pas hier dus even voor op ;D. Eindelijk kwam ik dan aan bij mijn metrostation (Diagonal) en toen ik de trap op liep had ik even hetzelfde momentje als Santana van Glee had toen ze Girl on Fire zong en in New York ging wonen en ook de metrotrap op liep. Geen idee waarom, maar ik vond het wel grappig. Vervolgens was het nog een klein stukje lopen naar mijn casa voor de komende tijd: Casa Gracia, wat volgens mij het meest leuke en meest relaxe hostel te noemen is van heel Barcelona (veel bewijs heb ik natuurlijk ook niet, want ik heb helemaal geen vergelijkingsmateriaal met andere hostels, maar goed!). Hieronder het uitzicht vanaf het hostel, een supermooie wijk :).

barcelona-1-9

Ik was supersnel ingecheckt en ik kon al snel naar mijn dorm met nog 5 andere bedden. Ik nam er dus snel eentje in mijn bezit en ging vervolgens weer naar beneden. Ik vind het altijd fijn om wat eten bij me te hebben just in case (weer dat overbezorgde moeder instinct ofzo). Dus ik vroeg waar de supermarkt was en ging lekker op pad. Die ook echt weer op 5 minuutjes lopen dit in het verlengde van die straat, heel fijn! Het hostel heeft een gezamenlijke keuken waar 4 grote koelkasten staan waar je dan je eten in kwijt kunt. Het enige slechte aan het hostel is eigenlijk de communicatie, er werken zoveel mensen en iedereen zegt wat anders. Dus mocht je er heen willen gaan: let dan even goed op hoe je je eten in de koelkast moet doen: zet je naam erop, eventueel je kamernummer, maar heel belangrijk: zet de datum erop dat je WEG gaat! Ik heb vijf verschillende mensen gesproken die elk wat anders zeiden, plus een meisje die ronduit arrogant tegen me was en de schuld bij mij lag dat ik het niet wist (toen mijn eten er niet meer in lag). Uiteindelijk werd het door de lieve Minou helemaal goed opgelost, dus alle kudoos voor haar! Maar dat je het maar even weet haha. Hieronder zie je trouwens het heerlijke terras van het hostel en eigenlijk ook zo’n beetje de enige foto die ik ervan heb gemaakt, om de een of andere reden ben ik heel goed in het maken van foto’s van vanalles en nog wat maar niet van het hostel zelf. Gelukkig staan er op de website ook genoeg foto’s die een goed sfeerbeeld geven!

barcelona-1-7

Vervolgens durfde ik het ook aan om alleen uit eten te gaan. Dat wilde ik echt uitproberen en het soort van overwinnen dat ik dat gewoon heel relaxed kon doen. Wat ook heel tof is van het hostel is dat ze er een ‘concierge’ hebben zitten. En nee dat is niet een oud mannetje die de rotzooi achter je kont opruimt, maar iemand die aan een leuk bureautje zit naast de receptie en alles voor je opzoekt wat je maar wilt. Leuke restaurantjes, tips om te gaan doen, echt alles! Dus ik ging maar eens even vragen waar ik lekker kon gaan eten in de buurt. Er waren op dat moment twee Japanse? meisjes voor mij en de ‘concierge’ sprak natuurlijk in het Engels met hen, maar wel met een echt Nederlands accent. Toen de meisjes weg waren vroeg ik dus heel brutaal of ze ook Nederlands was en sja dat schept natuurlijk meteen een band haha! Vol enthousiasme vertelde Lindi mij waar ik allemaal kon eten en dat ik beslist naar het tapas restaurant Sol Soler moest gaan. Het was een van haar lievelingsrestaurantjes in de buurt en ze was er al heel vaak gaan eten. Ook zat het restaurantje aan een schattig pleintje Placa del Sol (originele naam van dat restaurantje dan ook he) waar ‘s avonds veel jongeren waren en er dus meteen een goede sfeer hangt. En voor ik het vergeet: Lindi, echt superbedankt voor al je goede tips en leuke verhalen :). En natuurlijk je lieve brief!

barcelona-1-8

Dat liet ik me dus geen twee keer zeggen dus samen met mijn tablet ging ik op weg. Eenmaal daar vond ik in eerste instantie de menukaart wat tegenvallen: er stonden namelijk niet heel veel verschillende dingen op en ik wil graag ergens uit kunnen kiezen, helemaal met tapas. Er staan trouwens typische Spaanse tapas op die je ook echt niet zo snel in Nederland kan krijgen. Obviously wel de patatas bravas, maar mensen die kan je serieus nergens zoooo lekker krijgen als in Spanje. En ook bij Sol Soler waren ze zo lekker! Met een heerlijke fris sausje gecombineerd met een pittige paprikasaus, heerlijk! Die stond dus al vast en bij mij buren zag ik een heerlijke lasagne van aubergine dus die moest ik ook proberen. Verder wilde ik een soort van salade en ik had nog nooit couscous op (waarom niet eigenlijk?) dus ik bestelde een couscous salade met munt en nog meer dingen die ik eigenlijk niet meer weet haha. De salade was in elk geval supersmaakvol en heerlijk fris. On the side vierde ik mijn aankomst met een heerlijk glaasje cava en alles was zoveel dat ik het niet allemaal op kon.

barcelona-1-4

Toen ik besteld had hoorde ik achter mij een paar mensen Nederlands praten en wilde een jongen een foto maken. Aardig als ik ben, bood ik aan om van hen drieën een foto te maken. Vervolgens kwam mijn bestelling echt supersnel. Waarschijnlijk hebben ze het al een beetje geprept van te voren (moest ook wel van zoveel personeel werkte er niet en ze waren echt heel hard aan het werk, top), maar het zag er zoals ik al zei supergoed uit, smaakvol en erg warm. Toen ik wilde afrekenen en weg wilde gaan, vroeg die jongen, Sevan, die achter me zat, of ik ook in Barcelona woonde, aangezien er niet zoveel toeristen in Sol Soler komen en ik daar dus alleen zat. Niet dus! Uiteindelijk ben ik samen nog wat gaan drinken met Sevan, zijn moeder en een vriendin van haar en dat was echt supergezellig! Het is zo grappig dat je, als je alleen bent, zo snel contact kunt maken met mensen en ook echt random overal Nederlanders tegenkomt haha. Heel erg bedankt Sevan voor de leuke avond en ik vond het erg leuk jullie te ontmoeten! Sol Soler is dus echt een aanrader en die kan je vinden op Plaça del Sol, 21, 08012 Barcelona, Spain. Ik ga sowieso nog een artikel maken met al mijn hotspots, dus daar ga je ook een rijtje vinden met alle restaurantje onder elkaar met adres.

barcelona-1-3

Inmiddels was het volgens mij al na elven toen ik een keertje het restaurant uit kwam en kon ik nog even heerlijk genieten van de sfeer op het plein. Ik liep heerlijk rustig en blij terug naar het hostel waar ik nog even heb gekletst met Lindi die er nog was en vervolgens ben ik mijn bedje maar gaan opzoeken. Ik heb echt, heel stom, geen foto’s gemaakt van de dorm maar hij zag er echt heel mooi, modern en schoon uit. In principe waren alle muren gewoon wit, maar dan met mooie schilderingen op en ze hadden zuilen in de kamer, zo vet! Naast de 6 bedden zit er in de kamer ook een aparte douche met toilet, dus dat is ook heel fancy. Ja deze eerste vakantie dag begon echt top en ik heb er dan ook met volle teugen van genoten!

barcelona-1-2

Het is ook maar echt goed dat ik het per dag doe, want wat kan ik kletsen haha! Vrijdag kan je meer lezen over mijn avonturen in Barcelona en mijn eerste volle dag als reiziger alleen 🙂

Nieuwsbrief

7 comments

1. Miss Talks a Lot 4: mijn favorieten | Miss Craftsy

[…] wat populairder en nu stonden er ook anderen tussen. Het populairste artikel van juli was mijn diary over Barcelona, de aankomst. Het eerste artikel dat nog geeneens heel specifiek inging op mijn avonturen in Barcelona, maar […]

1. Miss Craftsy

😀 aah zeker doen, met RyanAir of Vueling kan je er best cheap heen! En het hostel waar ik zat is ook echt niet duur 🙂

2. Nienke

Ziet er goed uit. Krijg zin om naar Barcelona te gaan!

3. Manon

Wat een leuke fotos al. Geniet maar lekker van je vakantie!