tasmanie rondreis

Australia Adventures: mijn vakantie in Tasmanië!

Wat doe je als je een paar dagen vrij krijgt van je gastgezin? Je au pair kindjes heel erg missen en tegelijkertijd heel erg genieten van een vakantie in Tasmanië! Dit is wat ik er allemaal heb gedaan:

Na de hele zomervakantie doorgebracht te hebben met mijn au pair kinderen, kwam aan al het leuks een einde en begon het schooljaar weer. En dat betekende voor mij een kleine break die ik spendeerde in Tasmanië. Via 2 tours en een logeeradresje in Launceston kon ik zowat alles van Tasmanië zien en wat was dat prachtig! Om de een of andere reden wordt Tasmanië vaak onderschat en zelfs overgeslagen door de mensen die door Australië reizen. Eigenlijk snap ik nog steeds niet zo goed waarom, want ik ben zelfs jaloers op mijn foto’s zo mooi vond ik het!

tasmanie mount wellington

Op een vroege ochtend vertrok ik naar het vliegveld om aan te komen in Hobart. Daar kun je een shuttlebus naar het centrum nemen die je afdropt bij je hotel of hostel. Mijn hostel had een busje die je op een aantal dagen per week naar Mount Wellington brengt. Ik had het geluk dat het de dag was dat ik aankwam en ik dus meteen de berg kon meepakken. Zo werd ik meteen naar de top gebracht waar ik kon genieten van een mooi uitzicht over Hobart en al het water dat zich daartussen bevindt. Daarna ben ik in 2 uur afgedaald naar Fern Tree waar je de stadsbus weer naar het centrum kunt nemen. Ze zeiden dat de afdaling easy was maar met allemaal vallende rotsen en een oneven pad was het best een challenge. Gelukkig met wat company en een mooi uitzicht was het alsnog heel leuk!

tasmanie russell falls

tasmanie lake st clair

tasmanie national park

De volgende dag begon mijn eerste 3-daagse tour. Ik heb mijn tours opgesplitst omdat ik een paar dagen bij mijn vriendin in Launceston blijf logeren en je daar middenin de tour langskomt. Op de eerste dag zien we heel erg veel natuur omdat we door nationale parken rijden en op bijzondere plekken stoppen zoals de Russel Falls, Lake St. Clair en een lookout waar je een prachtig uitzicht hebt op groene bergen en bossen. Het is zo fijn om lekker de hele dag in de natuur te zijn!

tasmanie montezuma falls

tasmanie henty sand dunes

De volgende dag vertrekken we uit Strahan waar we in Bumby’s huis slapen. Deze inspirerende man zorgt er echt voor dat je je er thuis voelt en maakt aan een stuk door grappen. Dit is zeker de leukste plek waar ik ben geweest! De Montezuma Falls staan op het programma. Om de watervallen te bereiken moet je ongeveer een uur hiken door een bos over een pad dat vroeger door mijnwerkers werd gebruikt. Soms zie je zelfs nog sporen van de treinrails die er hebben gelegen. Echt bijzonder! De watervallen zelf zijn ook adembenemend mooi! Het kletterende water zorgt voor een mindful gevoel en je kan er uren naar blijven kijken. Ook de wiebelende brug vlak voor de waterval is eng maar heel erg avontuurlijk om over te lopen. Wat een ervaring! Na de Henty Sand Dunes en Ocean Beach keren we terug naar het hostel voor een barbecue.

tasmanie marions lookout

tasmanie cradle mountain

Tourdag 3 stond in het teken van Cradle Mountain, een van mijn favoriete dingen in Tasmanië. Deze schoorsteenachtige berg bestaat uit verschillende soorten rots en met Dove Lake aan de bodem van de berg, geeft het een idyllisch beeld. Het zorgt voor waanzinnig mooie foto’s al vanaf het begin van de track, maar na ruim een uur omhoog hiken via talloze trappen en het beklimmen van rotsen komen we aan op Marion’s Lookout. Het uitzicht dat je hier krijgt is adembenemend en de klim meer dan waard. Wat een euforisch gevoel kreeg ik toen hier zo stond!

tasmanie west head

tasmanie natuur

De volgende dag ben ik bij mijn vriendin in Launceston en als echte local neemt ze me mee naar mooie punten in haar omgeving. Een van die punten is West Head. Dit ligt in een nationaal park en wat in het begin lijkt op een gewoon bos met een afgelegen pad, eindigt op de top van een klif waarmee je een geweldig beeld krijgt van de immens blauwe zee, groene natuur en een opeenstapeling van rotsen. Er is werkelijk niemand en nadat ik de rotsen naar beneden ben afgeklommen, duik ik de zee in voor wat verfrissing en om te genieten van moeder natuur. Alleen ik en de zee, dat geeft echt een overweldigend gevoel!

tasmanie launceston

tasmanie gorge launceston

Op de tweede dag verkennen we Launceston zelf. Het centrum is erg schattig en leuk om doorheen te lopen ook al is er niet heel erg veel te zien. Wat ik leuk vind is het City Park, wat niet alleen erg een mooi park is, maar waar ze ook apen hebben die je kunt bekijken. Het mooiste van Launceston is de Gorge, ook een soort van natuurpark vlak naast het centrum waar een rivier en dam doorheen loopt. Ideaal om even lekker te zwemmen en te hiken wat wij hebben gedaan. God, ik mis dat wel hoor dat je gewoon in een wip middenin de natuur kunt zijn!

tasmanie bay of fires

tasmanie australie

Na twee dagen Launceston sluit ik weer aan bij een nieuwe tour groep voor mijn overige drie dagen. Deze drie dagen zijn echt fantastisch en ik geniet van elke minuut die ik samen met hen doorbreng. Dit keer doen we de oostkust aan die vooral bekend staan om haar stranden. De eerste dag bezoeken we de Bay of Fires. Dit strand bestaat uit prachtig bijna wit zand, helder azuurblauw water en hele mooie rode rotsen. Je zult zelf de foto’s moeten bekijken om te oordelen hoe adembenemend deze plek is. Het is waanzinnig om op dit strand te mogen rondlopen en toen ik de foto’s terug zag werd ik weer jaloers op mezelf haha!

tasmanie honeymoon bay

tasmanie wineglass bay

De dag erna staan Wineglass Bay en Honeymoon Bay op het programma. Helaas is het wat regenachtig weer waardoor relaxen op het strand er niet echt bij is. Gelukkig ben ik met leuke mensen en is de omgeving nog steeds mooi zonder de zon waardoor deze plekken nog steeds de moeite waard zijn! Wineglass Bay zien we eerst van bovenaf waardoor je de vorm van het wijnglas heel erg goed kunt zien. De naam heeft de baai te danken aan het feit dat hier vroeger walvissen door mensen zijn gedood en de baai dus rood kleurde, als een glas rode wijn. Honeymoon Bay zou zomaar een plek kunnen zijn om je honeymoon te vieren. Een idyllische en mysterieuze plek!

tasmanie port arthur

De laatste tourdag bezochten we Port Arthur. Dit is een schiereiland vlakbij Hobart waar veroordeelden die bijvoorbeeld een moord hadden gepleegd vanuit Engeland naartoe werden gestuurd. Je kan je dus voorstellen dat hier gruwelijke dingen zijn gebeurd. We kregen een rondleiding over het gebied. Hier zie je nu nog ruïnes van de gevangenis, een post office en een ziekenhuis. Het is afschuwelijk om te zien wat zich hier heeft afgespeeld, en dat staat dan ook in sterk contrast met de mooie omgeving. Ook zeker een aanrader om te bezoeken als je in Tasmanië bent!

tasmanie hobart salamanca market

Op mijn allerlaatste dag in Tasmanië deed ik een free walking tour door Hobart en ging ik naar de Salamanca Market. Dit is een gewone markt met allerlei zelfgemaakte marktwaar en foodtrucks waar je heerlijk eten kan kopen zoals een wallaby burrito of zelfs oliebollen! Door de Nederlandse roots die deze staat heeft (Tasmanië is namelijk ontdekt door Abel Tasman waar je ook een standbeeld van kan vinden in Hobart), zijn hier nog veel families met Nederlandse roots te vinden en vind je er dus ook Nederlandse producten zoals oliebollen. Daar kon ik mijn au pair gezin hier heel erg blij mee maken!

tasmanie groepstour

tasmanie wallaby

Ik heb zo genoten van Tasmanië dat ik dit stukje gebied ook echt mis. De plekken, de natuur, de mensen met wie ik was en het vrije gevoel van reizen! Dit onderschatte gedeelte van Australië mag jij nu zeker niet missen! Lees hier ook mijn vorige Australia Adventures over de Grampians en de Australian Open!

SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)