insuline resistentie

Heb jij telkens zin in zoetigheden? Kan je blijven eten en zit je nooit echt vol? En ben je de laatste tijd veel aangekomen? Dan ben jij misschien insuline resistent.

Wat doet insuline?

Voor ik in duik of jij insuline resistent bent en wat je eraan kunt doen, krijg je eerst een biologie lesje van me over wat insuline in je lichaam doet en hoe het resistent kan worden. Kort gezegd maakt insuline de verwerking van suikers mogelijk. Als jij suiker eet, of het nu een reep chocolade, brood of een stuk fruit is, krijgt je alvleesklier een seintje om insuline aan te maken. Insuline zorgt er dan voor dat de suikers worden opgenomen in je cellen en uit je bloedbaan verdwijnen en je bloedsuikerspiegel daarmee stabiliseert.

Suikerrijk eten

Als je een gezond eetpatroon hebt werkt je insuline prima en werkt je lichaam over het algemeen op een gezonde manier. Maar in deze hedendaagse cultuur waar we naast fruit ook een grote hoeveelheid aan koolhydraten en slechte snacks eten, consumeer je al snel een teveel aan suiker. En dan bedoel ik niet alleen het eten van suikerklontjes. Er zit ongemerkt zoveel suiker in een grote hoeveelheid aan producten dat het bijna niet meer grappig is. De kans is daarmee best groot dat je na het jarenlang veelvuldig eten van suikers je langzaam insuline resistent wordt.

Hoe word je ongevoelig voor insuline?

Telkens als jij suikers of snelle koolhydraten eet, maakt je lichaam insuline aan om de suikers om te zetten in energie of op te slaan als vet. Maar als je de hele dag door suiker eet, en vaak doe je dit ongemerkt, moet je lichaam continu insuline aanmaken. Uiteindelijk heeft je lichaam best veel insuline aangemaakt, waardoor de insulinereceptoren geleidelijk minder gevoelig worden voor dit hormoon. Dit heeft als gevolg dat de suikers niet of nauwelijks worden opgenomen in de cellen, wat ervoor zorgt dat de alvleesklier alleen maar meer insuline aan gaat maken omdat je bloedsuikerspiegel hoog blijft.

De gevolgen van insuline resistentie

Al die insuline die geleidelijk aan in je bloedbanen sluipt. Waarom is dit nu precies zo slecht? Een paar van de gevolgen benoemde ik al. Je blijft craven naar nog meer suikers, je zit niet snel vol na een maaltijd en je komt ervan aan. Dit heeft grotendeels te maken met je hormonen die uit balans raken waardoor je de bekende love handles en een buikje krijgt. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat je meer kans krijgt op hart- en vaatziekten, meer kans hebt op ontstekingen en diabetes 2 en het verouderingsproces wordt ook versneld. Al met al is het dus geen goed idee om veel suikers te eten voor je gezondheid. Ben je namelijk wel gevoelig voor insuline, dan zorg je voor een gezond en slank lijf.

De symptomen die op insuline resistentie kunnen duiden

Dit zijn de symptomen die kunnen duiden op het eerste stadium van een insuline resistentie

  • Een snelle gewichtstoename
  • Love handles
  • Zin hebben in suikers en koolhydraten
  • Vermoeid zijn na een maaltijd
  • Slapeloosheid
  • Een onregelmatige menstuatie
  • Energieschommelingen

Hoe kan je insuline resistentie voorkomen?

Ik kan hier best kort en krachtig over zijn. Eet suikervrij! Door alle slechte suikers en snelle koolhydraten uit je dieet te bannen zorg je voor een gezond lichaam. Dit zal in het begin niet gemakkelijk zijn omdat je blijft verlangen naar de suikers die je al die tijd hebt gegeten. Maar als je 2 of 3 weken volledig suikervrij hebt gegeten zul je de voordelen ervan gaan ervaren. Fruit mag je zeker wel eten, en probeer om voornamelijk vlees, vis, eieren, noten en groenten te eten. Je kan wel bruine rijst en volkorenproducten eten, maar probeer dit de eerste weken te beperken. Als je vermoedt dat je insuline resistent bent, kan het ook raadzaam zijn om de eerste maand elke dag kaneel en visolie aan je dieet toe te voegen, aangezien beiden je weer gevoeliger maken voor insuline. Je zult uiteindelijk zien dat je steeds minder behoefte hebt aan suiker, je energielevels weer beter worden en je veel lekkerder in je vel zal gaan zitten. Wil je meer weten over suikervrij eten? Hier vind je een blog over hoe je suikervrij kunt eten. En als je daarnaast ook nog regelmatig sport durf ik je er bijna om te wedden dat je zo die kilo’s gaat verliezen!

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.