sugar cravings

Oh oh oh die bekende sugar cravings. Een flinke last kunnen ze zijn als je elke keer zoveel zin hebt ik suikerhoudend eten. Maar wist je dat bepaalde voeding ervoor zorgt dat je minder trek hebt in suiker en zoet eten? Dit zijn 19 producten waarmee je sugar cravings tegen gaat.

Al ik eenmaal iets eet waar suiker in zit, bestaat er een grote kans dat ik er alleen maar meer van wil en maar blijf eten ook al heb ik geen honger of zit ik vol. Of die ene keer in de maand dat je extreem veel zin hebt in zoet, dat vriendinnenweekend, of die ene hele slechte dag waarop je gewoon die chocoladereep wilt eten. Lastig is het om helemaal nooit geen suiker meer te eten, en natuurlijk mag je jezelf best eens verwennen. Zaak is het dan wel dat je jezelf herpakt en gelukkig kan dat met eten. Deze voedingsmiddelen helpen je om die sugar cravings tegen te gaan en te stoppen met overeten.

1. Fruit

Uiteraard het beste voorbeeld dat ik je kan geven. Als je echt zin hebt in zoet dan helpt het eten van boerenkool ook niet. In plaats van dat je naar junkfood grijpt, grijp een stuk fruit uit je fruitmand. Er gaat namelijk niets boven de zoetheid van een vers stuk fruit. Vooral fruit zoals mango en druiven helpen om de drang naar zoet eten tegen te gaan en bessen smaken ook heerlijk zoet en hebben een ontstekingsremmende werking. En de vezels in het fruit zorgen ook dat je snel verzadigd bent. Maar heb je nog meer honger dan kun je er ook wat kokosyoghurt bij nemen.

2. Extra pure chocolade

En heb je nu echt zin in een stuk chocolade en helpt niets anders? Zorg dan dat je kiest voor een stukje extra pure 85 procent chocolade. Deze chocolade is een gezondere en betere keuze. Maar ook hier zit suiker in dus zorg ervoor dat je hier ook weer niet teveel van snoept.

3. Chiazaad

Chiazaad zit boordevol nutriënten en is een goede toevoeging aan je dieet. De zaadjes zijn vezelrijk en absorberen veel water waardoor ze een jellyachtige structuur kunnen krijgen. Hierdoor krijg je veel sneller een verzadigd gevoel en neemt de neiging naar zoet eten ook veel sneller af. Strooi de zaadjes over of in je smoothie of voeg ze toe aan een salade.

4. Bonen

Dit wil je misschien wel helemaal niet horen als je sugar cravings hebt, maar linzen, kikkererwten en andere bonen helpen je om je zin in suiker weg te nemen. Doordat deze bonen vol met eiwitten en vezels zitten, raak je sneller verzadigd en grijp je minder snel naar zoet eten. En heb je nu echt geen zin in een maaltijd met deze goodies, dan kun je ook ermee bakken! Wat dacht je bijvoorbeeld van kikkererwten brownies?

5. Dadels

Een ander gedroogd fruit wat heerlijk om te eten als je trek hebt in zoet zijn dadels. Niet alleen zijn ze heerlijk zoet maar hebben ze ook een hoge voedingswaarde omdat ze hoog zijn in vezels, kalium en ijzer. Mijn favoriete snack met dadels is om ze te eten met wat cashewnoten. Zo heb je er meteen wat gezonde vetten bij die je verzadigd doen voelen, maar de romigheid van de cashewnoten maakt dat wanneer je ze tegelijk eet met de dadels alsof je een karamelsmaak hebt. Zo’n heerlijk natuurlijk snoepje!

6. Smoothie(bowl)

Een andere snack die ik graag maak is een smoothie of een smoothiebowl. Boordevol fruit en zoveel lekkers! Soms voeg ik ook spinazie, komkommer en/of bleekselderij toe voor wat extra groenten en ook maak ik gebruik van lijnzaad en chiazaad voor een completere maaltijd en de eiwitten. En een smoothiebowl is al een traktatie op zich omdat je deze zo mooi kunt versieren.

7. Fruit & notenmix

Dit is zo’n heerlijke snack wederom! De combinatie van noten en gedroogd fruit is helemaal natuurlijk en hier heb je het zoete van het fruit en het verzadigende uit de noten. Hierbij word je dus op alle vlakken helemaal blij gemaakt! Mijn favoriete combinatie is met rozijnen, amandelen, pecannoten, cashewnoten en kokossnippers.

8. Snack repen

Gezond eten en nooit meer een reep aanraken? Nee hoor! Tegenwoordig zijn er steeds meer repen op de markt die goed zijn voor je lijf en je sweettooth. Probeer te kijken naar raw bars met alleen natuurlijke ingrediënten en ‘gezonde’ suikers zoals honing, maple syrup of kokossuiker. Hoewel je het liefst een reep wilt zonder enige suikers, is dit nog wel een optie. Ik zelf heb de raw vegan repen ontdekt bij de Action die in 3 verschillende smaken zijn waaronder banaan & hemp. Zooo lekker!

9. Zoete aardappel

Natuurlijk is het het beste om een dieet te hebben vol gezonde en natuurlijke producten met lekker veel groenten. Maar als je echt zin hebt in suiker kan ik een bord vol groenten voor je neerzetten, maar kleine kans dat je die dan ook gaat eten. Zoete aardappel kan hierop nog een uitzondering zijn vanwege haar zoete smaak. Daarmee is deze groente uitstekend om dingen mee te bakken of om in je ontbijt te stoppen. Of om er gewoon frietjes mee te maken ;). Ze bevatten voornamelijk koolhydraten wat erg goed is want vaak krijgen mensen sugar cravings omdat ze niet genoeg eten gedurende de dag.

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.