9 tips om sneller in slaap te vallen

Moeite met in slaap vallen? Of kan je niet goed doorslapen? Deze tips helpen je bij een effectieve nachtrust!

1. Eet niet teveel

Als je met een volle maag gaat slapen is de kans groot dat je buik volop aan het werk is en er weinig van ontspannen bij komt kijken. Twee uur niet meer eten voordat je gaat slapen is een goede strategie om rustig in slaap te vallen. Uiteraard is niet teveel meer drinken ook een goede.

2. Eet geen suikers

Als je bij je laatste maaltijd (en eigenlijk ook over de hele dag) suikers eet, is je bloedsuikerspiegel niet stabiel en kan je onrustig slapen en woelen. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Door clean te eten slaap je ook clean!

3. Ga altijd om dezelfde tijd slapen

Routine is het beste wat je je lichaam kan geven. Als je elke dag om dezelfde tijd naar bed gaat, gaat je lichaam dit herkennen en weet het wanneer het tijd is om te gaan slapen.

4. Stel een tijd vast

Waarom zet je in de ochtend de wekker, als op tijd naar bed gaan net zo belangrijk is? Stel daarom van te voren een bepaalde tijd vast zodat je op tijd naar bed gaat. Laat je lijf profiteren van de routine én voorkom dat je het laatste seizoen van Breaking Bad in één keer uitkijkt.

5. Maak je kamer helemaal donker

Elke vorm van licht in je kamer kan je slaapproces verstoren. Om in slaap te komen maakt je lichaam melatonine aan, maar door veel licht om je heen te hebben wordt dit hormoon geremd. Hierdoor zou je juist meer moeite kunnen hebben met in slaap vallen. Dus gordijnen dicht en telefoon uit om blauw licht te voorkomen.

6. Mediteer

Mediteren helpt bij mij enorm om in slaap te vallen. Even alle commoties van de dag loslaten en ultiem relaxen. Ik krijg bij geleide meditaties met een muziekje altijd een heerlijk slaperig gevoel en hiermee kan ik ook even al mijn gedachten stop zetten. En houd je niet van mediteren? Alleen al je focussen op je adem kan al helpen.

7. Lees

Een andere techniek die bij mij hielp is lezen. Nu deed ik dat eerst altijd in een echt boek, maar nu gebruik ik vaak mijn telefoon. Qua blauw licht niet mijn beste idee, maar het lezen van de kleine lettertjes maken mijn ogen altijd een beetje moe, waardoor ik vaak zo in slaap kan vallen.

8. Keep it cool

Niet alleen moet je rustig blijven in je hoofd, maar een koele slaapkamer kan ook bijdragen aan een rustige nacht. Stapel wat dekens op elkaar om lekker warm te blijven en laat die koelte binnen komen. Blijkbaar moet je lichaam op een natuurlijke manier afkoelen om heerlijk in slaap te kunnen vallen.

9. Kussen

Een goede nachtrust begint met een goed kussen. Als je op een slecht kussen slaapt, is de kans groot dat je nachtrust ook niet zo best is. En het hangt er ook nog eens van af wat voor slaper je bent. Lig je graag op je rug? Of eerder op je zij of buik? Dat kan namelijk nogal een verschil maken in wat voor kussen jij nodig hebt!

Dit zijn mijn tips om beter sneller in slaap te vallen. Wat zijn jouw tips?



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.