pareto principe

De 80/20 regel en hoe het Pareto Principe jouw leven meer succesvol maakt

Hoe gek idee is het dat je 80% van je resultaten kunt bereiken door er maar 20% moeite in te steken? De 80/20 regel van Vilfredo Pareto stelt dit principe en ik leg uit hoe jij het zelf kunt toepassen om succesvoller te worden en meer te bereiken in jouw leven.

Het Pareto Principe

Het Pareto Principe is al een oud principe wat stelt dat je jouw doelen kunt bereiken door maar 20% input te geven en de overige 80% als vanzelf komt. Dus door maar 20% van de tijd te investeren in jouw doel, zou je de overige 80% ermee kunnen bereiken. Deze combinatie is niet geheel onlogisch. Zo is het 80/20 principe bekend in foodieland door 80% van de tijd gezond en clean te eten en 20% te genieten van dingen die niet per se gezond zijn. En niet voor niets is het zo dat 80% van de totale rijkdom en inkomen van deze wereld wordt geproduceerd en geïnd wordt door 20% van de totale bevolking. Een bizar idee als je het mij vraagt!

Hoe pas je het Pareto Principe toe?

Het klinkt allemaal wel leuk en wel, maar hoe kan je er nu zelf voor zorgen dat je het Pareto Principe zelf toepast en daarmee effectiever, productiever, efficiënter en gelukkiger je leven indelen? Vraag je dan zelf de volgende 2 vragen af:

  • Welke 20% van je huidige inspanningen resulteren in 80% van je gewenste uitkomsten en geluk?
  • Welke 20% van je huidige inspanningen leiden tot 80% van je problemen en niet gelukkig zijn?

De eenvoudigste, hetzij wat confronterende manier om hierachter te komen is door een week lang exact te noteren wat je precies met je tijd doet. Schrijf op wat je precies doet en hoe lang je erover doet. Ja, het is niet leuk om te zien hoeveel tijd je weggooit en niet productief bent, maar herinner jezelf eraan dat je hier nu verandering in gaat brengen :).

Elimeer tijd verspillende dingen

Als je een week lang bij hebt gehouden waar je je tijd aan spendeert, pak je je highlighter erbij en markeer je de tijdframes waarin je niet efficiënt was zodat je ze kan elimineren en markeer je sterke kanten uit die week zodat je ze nog meer waarden kan geven. Zo leer je misschien dat je juist erg productief bent op een bepaalde tijd en je daar je moeilijke taken naar gaat verplaatsen. Of misschien zie je dat je enorm veel tijd doorbrengt met je email of je telefoon. Elimineer dit dan door er bijvoorbeeld nog maar 1 uur per dag tijd aan te besteden en je telefoon op andere tijden weg te leggen en je inbox te sluiten.

Efficiënter je doelen behalen

Uiteraard blijven er altijd dingen die maar moeten en waar je jezelf toe moet zetten, maar hé that’s life. Maar hoe fijn zou het zijn dat je je doelen makkelijk kunt behalen door efficiënter te werken en dingen niet meer te doen die je niet verder brengen? Wil je goede cijfers halen voor je studie? Wil je die bonus pakken op je werk? Wil je je blog laten groeien? Besteed je dan wel echt nuttig je tijd aan de dingen die ertoe doen om je doel te bereiken? En welke 20% van je vrije tijd zorgt voor 80% van je geluk? Doe daar dan meer van :). Een leuk experiment om eens uit te vogelen hoe het bij jou staat en om jouw levensgeluk te verbeteren. En heb je trouwens moeite met het bepalen van je doelen? Lees dan dit artikel over doelen behalen eens.



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

1 comment

  1. Kirsty

    Interessant artikel! Ik kende de 80-20 regel wat betreft food al wel, maar het idee van 20% inzet voor maximaal resultaat kende ik nog niet. Vind het gek maar ook wel logisch klinken; als je 20% hebt die essentieel is bij het behalen van je doel, dan ben je als je alleen dat doet natuurlijk al wat verder op weg dan wanneer je de 80% doet die niet essentieel is. Ik vraag mij alleen af of je dan wel 100% haalt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.