8 redenen waarom fietsen gezond is

8 redenen waarom fietsen gezond is

De wind door je haren, de spierkracht in je benen en veel van de omgeving zien. Fietsen is voor mij een hele mindfulle manier om in beweging te zijn. En daarom de 10 redenen waarom fietsen gezond is!

1. Je valt ermee af

Dit is natuurlijk een perfecte cardio workout waarmee je voornamelijk je benen traint. Heb je een stuur dat laag is, dan train je meteen ook je armen mee. Vergeet ook niet om je core aan te spannen et voila, de total body workout is done. Door stevig door te trappen verbrand je calorieën en vet als een razende en die werking treedt na het fietsen ook nog op. En nog een pluspuntje: het is nog gratis ook!

2. Je slaapt dieper

Mensen die moeilijk in slaap komen, hebben zeker baat bij fietsen. Uit een studie blijkt dat mensen met slaapproblemen die om de dag zo’n 20-30 minuten fietsen, een uur langer slapen dan normaal en ze 50% sneller in slaap vallen.

3. Het is goed voor je huid

Fietsen blijkt je huid te schermen tegen de schadelijke effecten van UV, waarmee je de tekenen van ouderdom tegengaat. Natuurlijk moet je je huid goed insmeren met factor 30, maar een fietstourtje helpt je circulatie te stimuleren, waardoor je cellen meer zuurstof en nutriënten krijgen terwijl giftige stoffen je lichaam verlaten. Ook bevordert regelmatig fietsen de collageen productie en zou je minder snel rimpels krijgen.

4. Touren met een wielrenfiets

Fietsen kun je prima met een gewone fiets, maar wil je er een echte workout van maken en snelheid, kies dan voor een wielrenfiets. Lekker racen op een zonnige zondag. Ook ik heb het eens mogen proberen en het is heerlijk om op die manier te sporten. Wil je zelf een wielrenfiets? Kijk dan eens op de site van Bikester.

5. Word creatiever

Heb je een moeilijk probleem of moet je een bepaalde keuze maken? Ga fietsen! Veel schrijvers, musici en top professionals gaan fietsen om hun creativiteit te bevorderen als ze een blokkade hebben. Zo zou 25 minuten fietsen per dag je creatieve flow moeten stimuleren. Door de aanmaak van zuurstof krijg je ook meer ruimte in je brein en dat kan je dus prima gebruiken voor… jawel, creatieve uitspattingen.

6. Het maakt je blij

Heb je een crappy dag? Ben je moe, chagrijnig of gestresst? Klim dan op die fiets en ga lekker een stukje fietsen. Het is vooral fijn wanneer je zonder doel gaat fietsen. Fiets daar waar het goed voelt en neem de omgeving mindful in je op. Zo maak je je gedachten leeg en doordat je in beweging bent, maak je endorfinen aan die je weer helemaal blij maken en je opbeuren.

7. Je hebt minder kans op blessures

Uit een studie blijkt dat fietsen veel beter is voor je lichaam dan hardlopen. Zo blijkt dat er 144% meer hardlopers last hebben van een spierblessure dan fietsers. Natuurlijk moet je altijd uitkijken en is een warming up en cooling down aan te bevelen als je een langere tijd gaat fietsen. En wil je er een optimale workout van maken? Combineer het dan met wat krachtoefeningen.

8. Goed voor je richtingsgevoel

Ben jij het type dat altijd de verkeerde kant oploopt en niet kan kaartlezen? Natuurlijk hebben we tegenwoordig Google Maps, maar op de fiets stappen verbetert je richtingsgevoel! Gewoon erop uit gaan en je laten leiden door je nog te versterken richtingsgevoel, is een hele goede oefening om deze vaardigheid te verbeteren. Uiteindelijk zul je merken dat je steeds beter wordt in het bepalen waar het noorden is!



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.