emotie-eten

5 tips tegen stres eten

Na die gestresste dag kom je moe en met hoofdpijn thuis. Geen zin om te koken, alleen maar op de bank ploffen met een zak chips. Met deze tips tegen stres eten voorkom je dat.

1. Wat is de oorzaak?

Kan je vertellen waarom je zo gestrest bent? Kan je op dat moment iets doen om het op te lossen? Bijvoorbeeld door met iemand te praten of probeer het gewoon los te laten voor die avond, want waarschijnlijk kan je op dat moment toch niets doen. Waarschijnlijk verlicht dat al de spanning en de trek in eten.

wat-te-doen-tegen-stres-eten

2. Hoeveel honger heb je?

Probeer je honger aan te geven met een cijfer van 1 tot en met 10. Zit je op een 1 dan is het echt de stress die speelt en heb je geen voeding nodig. Bij een 10 mag je wel wat eten. Zorg er wel voor dat je dit bewust doet en als enige activiteit. Zo voorkom je dat je alsnog teveel eet en gaat stres eten.

3. Sta op sta op en dans met mij

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die sporten minder honger hebben dan mensen die dat niet doen en ook minder eten. De hormonen die je aanmaakt zorgen ervoor dat je minder eet. Dat klopt bij mij ook zo. Ik krijg energie door te bewegen en daardoor zit ik ook lekkerder in mijn vel waardoor ik ook minder snel overeet. Als ik me niet fijn voel zet ik altijd de muziek hard aan en ga ik lekker dansen. Die beweging en afleiding zorgt er vaak al voor dat ik geen behoefte aan eten meer heb.

stress-eten

4. Zoek afleiding

En over afleiding gesproken, zoek iets anders om te doen dan stres eten. Ga een fijn boek lezen, bel een vriendin op of ga iets creatiefs doen of wat het dan ook is waardoor je in een flow komt. Voor mij is dat bijvoorbeeld tekenen of met mijn website bezig zijn. Tv kijken ontspant mij ook, maar dat associeer ik teveel met eten, dus dat werkt voor mij bijvoorbeeld niet.

5. Wandelen helpt onstpannen

Misschien is the best of both worlds wel gaan wandelen. Dan heb je afleiding en kom je in beweging. Wat er ook heel fijn aan is, is dat je ook uit je huis komt, weg van al het eten dat je roept. Door even uit te waaien, desnoods met een muziekje op, kan je je gedachten even ordenen en laten varen en vaak vergeet je dan ook dat je eigenlijk wilde stres eten. Letterlijk een frisse neus halen.

Wat doe jij om geen slechte dingen te eten of teveel te eten wanneer je gestrest bent?

Bewaren

Bewaren



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.