geen honger

5 manieren om jezelf te stoppen als je geen honger hebt

Je weet dat je geen honger hebt en toch grijp je naar dat ene koekje en vind je jezelf in de kast om eten te pakken dat je eigenlijk niet wilt en ook niet nodig hebt. Dit zijn mijn 5 manieren om jezelf te stoppen als je geen honger hebt. 

Vind je echte honger

Als je naar je maag luistert, echt luistert. Dan weet je dat je geen honger hebt. En toch heb je het idee: ‘ik moet eten’. Waarom ga je eten als je geen honger hebt? Omdat je honger hebt naar iets anders. Je hebt honger naar liefde, je hebt honger naar rust, je hebt honger naar een goede vriendschap of aandacht. Maak een lijst van wat je werkelijk voelt en herken je hongergevoel maar wat eten je niet kan geven. Schrijf daarna op wat je in deze situaties beter kan doen in plaats van te gaan eten. Wees lief voor jezelf en bedenk dat er niets is dat je niet kunt handelen.

Herinner je jezelf eraan wat er hierna gebeurd

Vaak als ik voor een kast ga met een emotionele honger begin ik gewoon met eten zonder na te denken over de consequenties. Die komen daarna pas. Als ik mezelf al heb vol gestopt. Beter is het om jezelf van te voren te stoppen en goed voor jezelf te bedenken wat de consequenties hiervan zijn. Sure, niet zoveel op de korte termijn, want je ‘honger’ is vervuld. Voor even dan. Op de lange termijn is het wat anders. Je voelt je ziek door het eten, schuldig, je behaalt je doel niet en nog meer. Zeg hardop tegen jezelf bijvoorbeeld: deze bak ijs lijkt nu wel een goed idee, maar als ik dit op heb voel ik me vies vol, als een blob en heb ik een opgeblazen gevoel. Dat is het me niet waard.

Praat tegen je eten

Raar he?! Maar hoe raar is het dat je gaat eten terwijl je geen honger hebt? Precies. Dus praat tegen je eten en zeg: ga jij van me houden? Ga jij me een knuffel geven? Zorg jij ervoor dat alles goed komt? Nee, natuurlijk niet. Het enige wat eten je op dat moment kan bezorgen is tijdelijke vervulling. Gevolgd door spijt. Jij verdient zoveel beter dan dat en je kan jezelf ook zoveel meer bieden dan dat!

Geef jezelf wat tijd

Als je jezelf weer betrapt op het grijpen naar eten als je je niet goed voelt, kan het soms moeilijk zijn om te voelen wat je nu eigenlijk voelt op dat moment. Of sterker nog, waar die gevoelens vandaan komen en waarom ze resulteren in het grijpen naar eten. Als je niet meteen weet waar die gevoelens precies vandaan komen, dan is dat okee. Parkeer die gevoelens even en kom er op een later moment op terug. Zeg in plaats daarvan: “Ik wil heeeel graag eten, maar ik weet dat mijn honger emotioneel is, want ik heb net nog gegeten. Ik heb nu geen tijd om mijn volle aandacht te geven aan mijn hongergevoelens (omdat ik op het werk ben, aan het studeren ben, het gezellig wil hebben met mijn vrienden). Ik ga zo snel mogelijk aandacht geven aan deze gevoelens wanneer ik kan en tot die tijd haal ik diep adem en accepteer ik hoe ik me voel.”

Leid jezelf af

En als dit allemaal niet werkt? Loop meteen weg van die keukenkastjes en koelkast en haal eens even diep, diep adem. Adem 4 seconden in, houdt 2 seconden vast, adem 6 seconden uit en houdt weer 2 seconden vast. Herhaal dit net zo lang totdat je je wat meer ontspannen voelt. Desnoods ga je, als het even kan, een korte meditatie doen om je gedachten te verzetten. Drink een glas water, een kop thee, maak een wandeling of dompel jezelf onder in die berg met emails. Alles wat even je hunker gedachten naar eten kan verzetten.

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



Leave a Reply

Your email address will not be published.