stedentrip-baltimore

48 uur in Baltimore

Baltimore stond niet bovenaan mijn lijstje van te bezoeken bestemmingen, maar toch heeft ze me heel erg verrast.

Goodmorning Baltimore! Dat is het eerste wat in me op komt als ik aan deze stad denk. De musicalfilm Hairspray speelt zich namelijk in deze stad af. Note to self: kijk deze film nog een keer. Het tweede zijn trouwens alle rellen die zich hebben afgespeeld na het neerschieten van een zwarte man door de politie. En toch wilde ik graag met eigen ogen zien wat deze stad te bieden heeft.

wat-te-doen-in-baltimore

En dus maakte ik onderweg van Philadelphia naar Washington een tussenstop in Baltimore, waar ik logeerde in het enigr hostel van de stad. In het begin voelde ik me ook echt niet welkom in de stad. De mensen waren niet zo aardig en open als in Philadelphia, er heersde gewoon een hele andere sfeer en bijna constant hoorde je de hele harde geluiden van de politie, ambulance en brandweerwagens. Daarnaast was ik ook erg vroeg gaan reizen waardoor ik eigenlijk best moe was. Ik besloot lekker te gaan chillen in het hostel tot na de middagpauze. Op dat moment kwam ik de leuke en lieve Finse Anna-Liisa tegen die op dezelfde kamer verbleef als ik.

kerk-baltimore

We besloten samen op stap te gaan met als eerste stop de basiliek tegenover ons hostel. Die was heel erg mooi ingericht en je kon er zelfs een tour doen. Anna-Liisa vertelde me dat iemand haar had gewezen op een hele mooie bibiliotheek, de George Peabody Library. En dat bleek ook echt zo te zijn! Stel je voor een echt Belle bibliotheek waar je boeken met een ladder kunt pakken en tegelijkertijd geeft het je een echt Harry Potter gevoel. Ook hadden ze ook nog old school kasten met laatjes en kaartjes erin waarmee je je jouw gewenste boek kon zoeken. Amazing!

peabody-library

We hadden allebei een beetje een moe en lazy day, wat perfect is wanneer je elkaar beter wil leren kennen. Dan haal je namelijk gewoon een goede en grote mug aan koffie en kletsen maar! En voor je het weet ben je alweer twee uur verder hihi. Het old city center met haar harbor is waar Baltimore het meest bekend om staat. En dus gingen we lekker op pad naar de haven. Die is heel mooi aangelegd en daar is echt genoeg te doen. Zo vind je er een shopping mall (3 zelfs) en zijn er allemaal leuke restaurantjes en winkeltjes. Het boulevard idee zeg maar.

ripleys-believe-it-or-not

Misschien wel het meest bijzondere was wel de Ripley’s Believe it or Not winkel dat is gemaakt na het gelijknamige tv programma waar iedereen gekke dingen uithaalt om een wereldrecord te maken of te verbreken. En in dit soort van museum kon je dan al die dingen zien en uitproberen.

having-fun-with-friends

Ook tof om te doen is de Federal Hill te beklimmen. Dit vind je aan de overkant van de haven en daarmee krijg je een mooie uitkijkpunt over de haven en Baltimore. Op dit punt waren we ook lekker melig geworden en maakten we grappige filmpjes en fotoshots met de GoPro. Geniaal haha!

federal-hill-park

Inmiddels was het al bijna avond en we besloten dit te vieren in een cafe waar Anna over had gehoord. Hier serveerde ze lekkere speciaalbieren met elk hun eigen tap handvat. Zo was er zelfs eentje met een pinguïn! Ik had op mijn beurt weer een leuk restaurantje gevonden, Never on Sunday, waar ze heerlijk eten hadden. Waaronder mijn buffalo chicken die ik al lange tijd cravede. Mag jij trouwens raden wanner dit restaurant niet open is ;). De rest van de avond hebben we doorgebracht in de tuin van het hostel waar we heerlijk hebben gekletst en muziek hebben uitgewisseld.

stedentrip-baltimore

Een andere reden waarom ik Baltimore graag wilde bezoeken is omdat er nu een vriendin woont waarmee ik heb gestudeerd toen ik in Amerika heb gewoond. Ik had haar al 4 jaar niet meer gezien dus het leek me heel erg leuk om bij te kletsen. Na een lazy ochtend in het hostel met Anna en nadat we nog wat hebben rondgewandeld bij de haven, maakten we onze wandeling naar het Patterson Park. Die wilde ik sowieso graag bezoeken, maar mijn vriendin Celia woont daar ook in de buurt.

patterson-park

We werden rondgeleid door het park en haar buurt waarna we heerlijk met zijn 3en hebben geluncht. Het is zo leuk om iemand weer na zo’n lange tijd te zien en het gevoel te hebben dat het nog net zoals vanouds is ook al heb je elkaar al heel lang niet gesproken. Het beste gevoel in de wereld! En op deze manier krijg je ook meer en andere dingen te zien en te weten over een stad. Zoals waarom ze bepaalde architectuur in de huizen hebben (row houses) en dat de rivaal van Nike (Under Armour) hiervandaan komt, dat het met 6 universiteiten best wel een studentenstad is en nog veel meer leuke dingen.

washington-memorial

Na nog lekker gekletst te hebben bij Celia thuis op het dakterras (en waar we heerlijk koud water direct uit de koelkast kregen. Letterlijk door een glas tegen een hendel te houden), liepen we langs het water weer terug naar de haven. Daar hebben we nog even gerelaxed en mensen gekeken. Zo zou er die avond een baseball game zijn en was er en comicon dag. Kortom heel veel mensen waren verkleed haha.

baltimore-bezoeken

De haven is echt the place to be! Zo hebben we voordat we terugkeerde naar het hostel nog even lekker geshopt en gegeten. En dat was alweer mijn laatste dag in Baltimore. Ik had, heel slim, een hele late Megabus geboekt zodat ik lekker veel tijd zou hebben hier. Wat ik niet had bedacht is dat ik doodop zou zijn en het ook niet heel chill vond om in mijn eentje nog een bus van 1 uur te moeten pakken om bij de Megabus te komen. Het voelde niet veilig.

haven-baltimore

Gelukkig raakte ik in gesprek met een aantal Amerikanen die me vroegen waarom ik niet gewoon met de trein ging. Mijn reden was omdat treinen in Amerika vaak heel duur zijn. Maar van Baltimore naar Washington rijdt er een speciale trein voor maar 8 dollar. Na een snelle vondst via Google kwam ik erachter dat ik nog gemakkelijk de laatste trein kon halen dus die keuze was niet zo moeilijk. Met 20 minuten wandelen of met de gratis pendelbus ben je zo op het prachtige station van Baltimore en in een whim in Washington. Beste tip ever! You’re welcome ;).

citytrip-baltimore

Hoewel ik eerst dus een negatieve vibe kreeg van Baltimore, heeft de stad met enorm verrast. Ik ben erg blij dat de stad me heeft verwelkomd en ik hem niet heb overgeslagen. Een must see voor wanneer je iets anders wilt dan een toeristische bestemming.