4 factoren gezonde leefstijl

Of je nu ergens intolerant voor bent of gewoon gezonder wilt eten, het is niet altijd makkelijk voor jezelf of anderen om hier succesvol in te zijn. Deze 4 factoren helpen je om een gezonde leefstijl te creëren die op de lange termijn werkt en voor jouw werkt.

Een gezonde leefstijl?

Oh neem toch een stukje taart, je kan het best hebben; van 1x naar de McDonalds ga je heus niet dood of je doet de hele tijd al gezond, live a little. Tijdens mijn health journey heb ik deze opmerkingen erg veel gehoord en dat valt niet mee als je gezond wilt leven. Of je nu gezond wilt leven omdat je weet dat je je er beter door voelt of dat je intolerant ergens voor bent, het is al lastig genoeg voor jezelf om jouw leefstijl te volgen en dan hoef je niet een ander te hebben die daar nog commentaar op heeft. Wat je reden om gezond te eten ook is en hoe goed die reden ook is, het wil niet altijd lukken om het ook daadwerkelijk te doen. Welke 4 factoren dragen bij om een gezonde leefstijl te creëren die voor jou werkt op de lange termijn?

Je gezondheid

Ik ga ervan uit dat je graag gezond en gelukkig oud wordt en de kwaliteit van je leven wilt verbeteren. Of je al mankementen of een ziekte hebt of deze wilt voorkomen, gezond eten is een must. Ook al voel je je nu goed bij het eten van crap, uiteindelijk haalt het je in naarmate je ouder wordt. Een typisch gevalletje van voorkomen is beter dan genezen. En mocht je toch ziek zijn, dan kan je het in sommige gevallen zelfs helen. Zo zijn er mensen die kanker hadden en volledig plantaardig zijn gaan eten en vervolgens ervoor hebben kunnen zorgen dat ze kankervrij zijn geworden.

Plezier

Je moet er plezier in hebben om gezond te eten. Als jij broccoli en bloemkool niet lekker vindt, eet het dan niet en eet de dingen die jij wel lekker vindt. Duik in de wondere wereld van plantaardige recepten en ontdek welke gerechten jou lekker lijken. Zolang jij dingen eet die jij lekker vindt en waar je je goed bij voelt, is er geen reden om naar ongezonde dingen te grijpen want je hebt zelf al lekker eten.

Gemak

Je moet een leefstijl voor jezelf creëren die gemakkelijk is. Als jij niet van uitgebreid ontbijten houdt of 4 sterren maaltijden op tafel wilt zetten, dan hoef je dat met een plantaardige leefstijl ook niet te doen. Er zijn namelijk genoeg opties waar je uit kan kiezen die gezond zijn. Zo kan je kant en klare salades kopen, verse soepen en stoommaaltijden die plantaardig zijn en je een handje helpen wanneer je geen tijd hebt. Ikzelf kook graag voor meerdere dagen zodat ik net wat meer tijd over houdt voor andere dingen. En maaltijd preppen is ook altijd een goede.

Acceptatie

Het belangrijkste is misschien nog wel de acceptatie van niet alleen jezelf maar ook die van je vrienden, familie, collega’s en andere mensen waarmee je te maken hebt. Je hoeft het niet eens te zijn met elkaars leefstijl maar je kunt het wel accepteren en mensen in hun waarde laten. Zolang jij begrip hebt voor de keuzes van anderen, hoop je ook begrip te krijgen van anderen voor jou. En als mensen jouw keuzes accepteren no matter what, wordt het ook meteen een stuk gemakkelijker om je eraan te houden. Sinds ik aangeef dat ik geen gluten, zuivel en soja eet zijn de meeste mensen echt positief geweest over mijn keuzes en helpen me ze graag wat erg fijn is.

Deze 4 factoren hebben ze erg geholpen om mijn gezonde leefstijl mogelijk te maken en ook vol te houden om dichter bij mijn waarden te blijven. Ik hoop dat deze tips jou ook gaan helpen!

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.