positief zelfbeeld

2 boeken die zorgen voor een positief zelfbeeld

Bijna iedere jonge vrouw kan soms wel een boost gebruiken voor haar zelfvertrouwen, want er is altijd wel iets waar we niet blij mee zijn. Deze twee boeken helpen je om een positief zelfbeeld te krijgen.Zelfvertrouwen hebben. Sommige mensen worden ermee geboren en sommigen struggelen er al hun hele leven mee. Een beetje onzeker zijn op tijden is niet zo heel erg, maar wat als je het gevoel hebt dat je niets waard bent en je heel erg negatief over jezelf denkt. Je denkt dat het zo hoort, maar wat als ik je vertel dat je kunt leren om van jezelf te houden en  daarmee een positief zelfbeeld te krijgen? Deze twee boeken kunnen je daar zeker bij helpen!

Negatief zelfbeeld – Manja de Neef

Dit boek is voor iedereen bedoeld die ook maar iets heeft waarover hij of zij negatief over zichzelf denkt. Ook al zeggen mensen in je omgeving iets anders, je blijft bij je eigen overtuiging. Hierdoor heb je het gevoel niets waard te zijn, er niet bij te horen of niet gezien te worden, waardoor je persoonlijke ontwikkeling heel erg in de weg kan komen te zitten.

Manja heeft daarom een methode ontwikkelt om je hiermee op weg te helpen, gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Ook kan je dit samen met een therapeut doen of iemand die heel dicht bij je staat en vertelt ze dat het zo’n 6 maanden duurt voordat de volwaardige verandering heeft plaatsgevonden dat je echt positief over jezelf gaat denken en een positief zelfbeeld krijgt. Het kost natuurlijk ook tijd om gedrag te veranderen. In Negatief Zelfbeeld leer je stap voor stap hoe je dit kunt bereiken en ga je steeds dieper erop in met bijpassende opdrachten.

Wat ik heel fijn vond aan dit boek is dat er hele realistische en herkenbare verhalen van personages in staan, waardoor je je eraan kan relateren. De opdrachten zijn ook erg duidelijk en confronterend en lijken mij zeker de moeite waard om te doen om een positief zelfbeeld te krijgen. Een opdracht die ik zelf al doe, is het opschrijven van dingen die mij blij maken op een dag. Wanneer ik dan een nare dag heb of even vergeten ben hoe goed ik het heb, dan lees ik het even terug. Ook leer je in dit boek je competenties op te schrijven en ze te waarderen, complimentjes echt te ontvangen en met kritiek omgaan. De hele combinatie van alle facetten rondom een negatief zelfbeeld, maar dit boek misschien wel het beste boek wat ik hier tot nu toe over heb gelezen.

Denk je Sterk – Fred Sterk

Denk je Sterk is ook een methode gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Om namelijk een positief zelfbeeld te krijgen, moet je je manier van denken veranderen. Net als in het vorige boek, draagt Fred een aantal theorieën aan om dit te bereiken en maakt dit wat meer behapbaar door allerlei voorbeeldverhalen toe te voegen. Wederom erg handig, omdat je het zo beter snapt, beter kunt relateren en ook het idee hebt dat je er niet alleen voor staat. Naast het krijgen van meer zelfvertrouwen, leer je in dit boek ook over je innerlijke kritische stem en hoe je kunt omgaan met kritiek. Ook ga je je minder negatief beoordelen door denk- en waarnemingsfouten, oefeningen en leefregels.

In deel twee gaat het meer over sociale problemen en leer je om negatieve denkpatronen en vermijdingsgedrag te doorbreken. Dit boek is vooral een eyeopener, maar het kost wel veel moeite en doorzettingsvermogen van jezelf om ook echt te willen veranderen. Het is een waardevol boek dat heel erg fijn en begrijpelijk leest voor iedereen die te negatief naar zichzelf kijkt, moeilijk contact legt met anderen of zich door onzekerheid laat dwarsbomen.

 

 



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.