nieuwe gewoonten

18x nieuwe gewoontes aanleren

Je hebt een doel opgesteld, maar het lukt niet, je komt er niet aan toe of na een tijdje stop je ermee. Herkenbaar? Met deze 18 tips leer je binnen no time gewoontes aan die blijft!

1. Houd je vast aan 30 dagen

Drie tot vier weken is wat je nodig hebt om gewoontes automatisch te laten verlopen. Houd je iets een maand vol? Dan wordt het veel gemakkelijker.

2. Doe het dagelijks

Om iets te laten lukken is consistentie nodig. Het is gemakkelijker om iets elke dag (een beetje) te doen dan een paar keer in de week. De kans dat iets een gewoonte wordt is dan veel kleiner.

3. Begin simpel

Je kan je leven niet in 1 dag veranderen. Dan raak je overgemotiveerd en doe je teveel. Kies er liever voor om in kleine stapjes te bouwen aan jouw doel.

gezonde gewoontes

4. Herinner jezelf eraan

Na 2 weken kan het voorkomen dat je gewoontes gaat vergeten omdat het nog niet automatisch gaat. Plaats bijvoorbeeld overal post-its om jezelf eraan te herinneren dat je jouw gewoonte elke dag doet.

5. Blijf consistent

Hoe meer consistent je blijft, hoe groter de kans dat je gewoonte blijft plakken. Als je wilt gaan sporten, doe dit dan 30 dagen lang op dezelfde tijd en plek. Zo ben ik ‘s ochtends thuis om kwart over 6 gaan sporten bijna 1 jaar geleden en ik doe het nog steeds!

6. Zoek een buddy

Zoek iemand die hetzelfde doel heeft als jij om zo elkaar te motiveren als je wilt gaan stoppen.

7. Zorg voor een trigger

Een trigger is een ritueel die je uitvoert vlak voordat je aan je gewoontes begint. Als je bijvoorbeeld een emotie-eter bent en je wilt naar een reep chocolade grijpen, maak dan een kop thee klaar of ga een rondje lopen in plaats van te eten.

gewoonten aanleren

8. Vervang dat waarmee je gestopt bent

Als je af wilt van een gewoonte en daarmee stopt, houdt je natuurlijk tijd over. Vervang de tijd die je normaal aan je slechte gewoonte zou besteden aan een nieuwe, goede gewoonte. Wil je minder tv kijken? Ga in plaats daarvan mediteren of lees een goed boek. Kans is groot dat je niet meer aan je oude gewoontes denkt.

9. Wees imperfect

Niemand is perfect en jij ook niet. Verwacht daarom niet dat al je nieuwe gewoontes meteen succesvol zullen zijn. Zo ben ik nu voor de 4e keer begonnen aan hardlopen en nu vind ik het leuk, of heb ik avocado eerst op 3 manieren geprobeere voordat ik het echt lustte. Don’t give up!

10. Gebruik maar

Normaal gebruik ik het woord maar liever niet, maar in deze context wel. Als je negatief gaat denken, gebruik je maar om het naar het positieve om te zetten. Bijvoorbeeld, je denkt dat je hier helemaal niet goed jn bent en het niet kan. Maar als je eraan blijft werken boek je zeker vooruitgang.

11. Verwijder als je verleidingen

Als je helemaal gezond en clean wilt eten bijvoorbeeld, zorg dan dat je alle junkfood weghaalt uit je keuken. Op die manier wordt je er niet toe verleid en houd je die eerste 30 dagen met gemak vol.

hoe goede gewoontes aanleren

12. Zoek naar een rolmodel

Ga op zoek naar mensen die je inspireren en de goede gewoontes hebben die jij graag wilt en spendeer je tijd met hen. Uit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat wanneer je een vriend hebt die obesitas heeft, de kans groter is dat jij het ook krijgt. Je wordt waarmee je mee besmet wordt, zeggen ze weleens.

13. Maak er een experiment van

Dit is mijn ding haha. Ik houd van dingen onderzoeken. Zaak is om tijdens je experiment, dus wanneer je 30 dagen lang aan je nieuwe gewoonte werkt, niet oordeeld. Pas aan het einde bekijk je wat het heeft opgeleverd. Plus experimenten kunnen niet mislukken, want het geeft je altijd handvaten voor een nieuw experiment.

14. Visualiseer

Wanneer je aan een nieuwe gewoonte begint, visualiseer je eerst je slechte gewoonte en daarna een beter alternatief. Stel het heel erg positief voor en zie voor je hoe je die goede gewoonte als vanzelf uitvoert. Hierdoor ontstaat er een patroon en wordt het gemakkelijker om te stoppen.

15. Schrijf het op

Schrijf je nieuwe gewoontes op papier. Schrijf er desnoods allerlei details bij op om je doel duidelijker voor je te zien. Door dingen op te schrijven worden ze duidelijker en daarmee kan je je meer focussen op het eindresultaat.

nieuwe routine

16. Weet wat de voordelen zijn

Houd goed voor ogen wat de voordelen zijn waarom je dit doet. Lees desnoods wat onderzoeken om feiten en cijfers duidelijk te hebben.

17. Ken de pijn

Je moet je ook bewust zijn van de gevolgen van deze verandering(en). Door realistische informatie hierover aan jezelf bloot te stellen vooraf, zorgt ervoor dat je niet middenin je proces gaat stoppen, het geeft juist extra motivatie.

18. Doe het voor jezelf

De belangrijkste reden als je het mij vraagt. Jij wilt dingen veranderen voor jezelf. Omdat jij daar beter van wordt. Omdat je het verdiend. Gebruik dit als je sterkte motivatie om je doelen te bereiken.

Aan welke gewoonten zou jij willen werken en op welke verandering ben je het meest trots?

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



Leave a Reply

Your email address will not be published.