12 redenen waarom yoga goed voor je is

12 redenen waarom yoga goed voor je is

Nu ik een aantal maanden bewust yogalessen aan het volgen ben, merk ik echt de voordelen van yoga. Hoog tijd om te delen waarom yoga goed voor je is.

  1. Het is goed voor je flexibiliteit

    Wanneer je regelmatig aan yoga doet, verbetert dit je flexibiliteit. Het is niet voor niets dat je sommige yogi in de meest vreemde en onmogelijke poses ziet staan. Voor mij is het vooral fijn om mijn liezen en hamstrings beter te stretchen. Daar ben ik heel erg stijf en dankzij yoga kom ik steeds een stapje verder. Het werkt ook prima als cooling down!

  2. Meer spieropbouw

    Dacht je dat alleen krachttraining hielp bij het groeien van je spieren? Ga dan maar eens even in downward facing dog staan en van daaruit in een plank en upward dog. Als je dit langzaam doet en bij elke pose even blijft staan, dan voel je vanzelf die spieren trillen. Wie zegt dat yoga niet intensief kan zijn?! Ik heb weleens een aantal dagen last gehad van mijn buikspieren!

  3. Het is beter voor je postuur

    My middle name is Quasimodo. Ik heb bijna een bochel van een rug en de hele dag achter een computer zitten, draagt daar ook niet aan bij. Maar dankzij de lotushouding en alle andere yoga oefeningen, werk je langzaam aan je postuur en rechter op zitten. Je bent zo veel bewuster bezig met je postuur. 

  4. Het beschermt je ruggengraat

    Je rug heeft tijdens je leven veel te verduren. Maar dankzij yoga kan je je ruggengraat beter beschermen en rugklachten verminderen. Vooral poses waarbij je je rug hol en bol maakt en twist zijn heel goed hiervoor.

  5. Het is een boost voor je weerstand

    Wanneer je je spieren aanspant en ontspant en van de ene pose in de andere yoga pose gaat, heeft effect op je lymfestelsel. Deze wordt hier heel goed door gestimuleerd en daardoor heb je minder snel last van infecties en toxische stoffen. En daarmee creëer je een boost voor je weerstand. Bye bye verkoudheid!

  6. Je ervaart minder stress

    Door het doen van yoga verlaag je je cortisolwaarden. Als je stress ervaart maak je cortisol aan. Dit hormoon zorgt voor het vluchtgedrag. Als je cortisol te lang vasthoudt in je lichaam kan dit voor veel vervelende gevolgen zorgen, zoals een burnout, een te hoge bloeddruk en eetbuien. Door de ontspannenheid van yoga, kun je ervoor zorgen dat je cortisolwaarden lager worden en je stress minder wordt. 

  7. Je wordt er happy van!

    Yoga heeft me heel erg geholpen toen ik minder lekker in mijn vel zat. Ook als ik een slechte dag heb, zorg ik ervoor dat ik wat yoga doe omdat het helpt me weer beter te voelen. Door consistent yoga te doen, ga je een depressie tegen en maak je meer gelukshormonen aan. 

  8. Je kunt je meer focussen

    Met yoga focus je op het heden, op het nu. Je wordt je veel bewuster van je omgeving en wat er om je heen gebeurd. Ook is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek dat het je geheugen, coördinatie, reactietijd en IQ scores verbetert. Zo zou je dankzij yoga problemen beter kunnen tackelen omdat je minder afgeleid wordt door andere dingen. Je leert met yoga je focussen op het nu, en daardoor kan je je ook beter focussen op het werk waar je op dat moment mee bezig bent. 

  9. Het verbetert je balans

    Wat ik van tevoren niet echt doorhad, is dat yoga heel erg met balans te maken heeft. Er zijn heel wat oefeningen waarbij je op een been moet staan. En van heel erg wiebelen, lukt het me nu veel beter om geconcentreerd in de oefening te komen en niet zo snel te vallen. 

  10. Je leert je spieren beter te ontspannen

    Verkeerde houdingen achter het stuur of achter de computer. Onbewust je spieren aanspannen of je kaken. Met yoga laat je deze spieren meer los. Naarmate je meer yoga en meditatie doet, word je je bewuster van welke spieren je onbewust aanspant. Wanneer je dit weet, kan je ook leren om deze spieren weer los te laten. Wees niet te ongeduldig, want dit kan soms jaren duren

  11. Je slaapt dieper

    Yoga haalt je even uit je dagelijkse drukke leven en alles wat erom heen draait. Tijdens je yogales ben je alleen daar en is het me-time. En met een afsluitende meditatie kom je even helemaal tot rust. Als je ook iemand bent die het veel te druk heeft en veel in haar hoofd bezig is, dan zal yoga erg fijn voor je zijn. Bijkomend voordeel: door even uit je hoofd te zijn, zorgt het er ook voor dat je die avond dieper slaapt. Et voila de volgende dag ben je uitgeruster en ervaar je minder stress.

  12. Je zelfbeeld groeit

    Yoga leert je om positiever in het leven te staan, bewust en onbewust. Het leert je dat jij er ook mag zijn en je een mooi mens bent. Je leert jezelf vele beter kennen tijdens het regelmatig doen van yoga en je zult gevoelens als dankbaarheid, empathie en vergiffenis ervaren. Hierdoor blijkt dat mensen die yoga doen, vaker een beter zelfbeeld hebben. 

Zo kan ik waarschijnlijk nog wel honderden redenen opnoemen waarom yoga zo goed voor je is. Deze redenen zijn het belangrijkst voor mij en ik denk dat het wel duidelijk is waarom yoga goed voor je is en je body, mind & soul. 



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.