11 dingen die een positieve mindset in de weg staan

11 dingen die een positieve mindset in de weg staan

Van Nederlanders is het bekend dat we graag zeuren en klagen. Dat leidt ertoe dat we vaker negatief denken en dat is iets wat je uiteindelijk niet wilt bereiken. Welke 11 struikelblokken staan jou in de weg van een positieve mindset?

Streven naar absolute perfectie

Het is zeker goed om hoge doelen te stellen en ergens naartoe te werken en daarin je best te doen. Maar zoals je ouders je waarschijnlijk altijd al gezegd hebben; beter dan je best kan je niet doen. Als je wilt dat alles perfect gaat, dan is de kans groot dat je je doel niet gaat waarmaken. Dit leidt tot een gevoel van falen, wat je positieve mindset verslechterd. Zorg er dus voor dat je realistische doelen stelt en deel ze op in kleine stapjes. Zodra je een doel hebt bereikt kun je gaan voor een trede hoger.

Je richtingsgevoel verliezen

Tenzij je je doelen echt op papier zet en er regelmatig naar kijkt en eraan werkt, zul je snel je focus verliezen en niet meer weten in welke richting je nu wilde gaan. Zodra er iets nieuws op je pad komt of iets wat je afleidt van het doel waarmee je bezig was, zul je dat doel laten vallen waardoor je geen fijn gevoel eraan overhoudt. Stel je dus helder voor welk doel je wilt behalen en schrijf het op en ook hoe je dit gaan doen.

Onafgemaakte zaken

Natuurlijk is het okee wanneer je iets laat voor wat het is. Je moet snel de deur uit, maar de keuken staat nog vol vaat en met ontbijtresten. Dat is prima en dat zul je later opruimen. Of je bent begonnen met het lezen van een boek, maar halverwege heb je eigenlijk geen motivatie meer om het nog verder te lezen. Ook dat is okee en het kan zelfs krachtig zijn voor je positieve mindset. Als iets je niet langer dient, dan is tijd om datgene los te laten en verder te gaan. Wees je er wel van bewust dat je dit niet doen met onafgemaakte zaken die er wel toe doen, want dat kan juist voor negativiteit en stress in je leven zorgen.

Niet efficiënt omgaan met je tijd

Iedereen heeft 24 uur in 1 dag en het is aan jou om te bepalen hoe je met deze tijd omgaat. Je krijgt een positieve mindset wanneer je genoeg tijd voor jezelf incalculeert om een bepaalde taak of doel af te ronden en feliciteer jezelf dan ook voor het behalen van deze taak in het door jou gestelde time frame. Niemand wordt gelukkig van racen door je leven en alles gehaast moeten doen. Maak een to do list en zorg er ook voor dat je juist niet treuzelt of andere dingen doet wat zonde is van je tijd. Ga duurzaam om met je tijd en dan komt die lach vanzelf op je gezicht omdat je trots kunt zijn op wat je allemaal hebt gedaan en hebt bereikt op een dag.

Angst voor falen of succes

Faalangst of welke vorm van angst dan ook staat direct gelinkt aan stress. We denken: ik kan dit niet en ik ben niet goed genoeg. Of je wilt al heel lang een boek schrijven maar je blijft het maar uitstellen omdat je bang bent dat het geen succes wordt. Doemdenken staat gelijk aan een negatief denkpatroon en staat dan ook direct in de weg van een positief denkpatroon. Waarom zou jij geen boek kunnen schrijven? Pak een laptop en pen en papier en begin gewoon met schrijven. Prent je in dat jij een boek schrijft, de woorden over het papier vliegen en dat je succesvol schrijfster bent met een bestseller in de winkel. Deze positieve mindset schuift je angsten ver weg in een hoekje.

De realiteit niet onder ogen zien

Sommige mensen hebben oogkleppen op en willen bepaalde situaties of taken niet onder ogen zien. Het leven is soms niet leuk en de enige manier om hiermee om te gaan is door de realiteit en de ‘ugly truth’ onder ogen te komen. Onderneem actie en stel een strategie op waarmee je dit probleem gaat tackelen. En eenmaal getackeld voel je je een overwinnaar die je een enorme positieve boost geeft. Een voorbeeld is dat iemand graag wil afvallen maar niet onder ogen wilt komen dat zolang je niet meer gaat bewegen en een gezonder eetpatroon aanneemt, het niet zal gebeuren. Door naar de sportschool te gaan en een zak chips te switchen voor bijvoorbeeld appelchips of zoete aardappel frietjes, zet je een positieve mindset op de eerste plaats.

Vasthouden aan oude verwijten

Wanneer je vasthoudt aan angsten, boosheid, schuldgevoel, wrok, jaloezie en vooroordelen, zul je niet bijdragen aan een positieve mindset. Ontdek welke oude verwijten jij nog vasthoudt en beslis om ze los te laten en ze te laten gaan. De enige die hier het meeste last van heeft ben jij, dus wees lief voor je zelf en laat deze verwijten los zodat je een positieve mindset kunt hanteren. Als je ze echt hebt losgelaten, zul je merken dat je je meteen een stuk lichter en vrolijker voelt!

Zelfmedelijden en laag zelfbeeld

Als je jezelf maar een zielig hoopje vindt of jezelf niet goed genoeg vindt, dan zul je begrijpen dat je je in een negatieve spiraal bevindt. Hoewel het het beste is om naar het nu te kijken en te bedenken wat jij wilt in de toekomst, hebben deze oorzaken vaak te maken met het verleden. Om van zelfmedelijden af te komen en te groeien naar een positieve mindset is het noodzakelijk om te kijken naar wat de oorzaken van deze problemen zijn om de gevolgen hiervan te laten verdwijnen.

Schuldgevoel hebben

Als je last hebt van een schuldgevoel betekent dat dat iemand jou in het verleden vertrouwde maar jij iets niet hebt waargemaakt en je je daar nu niet lekker over voelt. Om dit te veranderen in een positieve mindset moet je eerst ervoor zorgen dat je schuldgevoel niet groter wordt en daarna verklein je dit schuldgevoel beetje bij beetje, bijvoorbeeld door met die persoon te praten waarbij je een schuldgevoel hebt gekregen en eerlijk en open te zijn.

Behoeften en wensen

Wat heb je echt nodig in het leven en wat zou je graag willen? Ik hoor kinderen vaak zeggen dat ze bepaald speelgoed echt nodig hebben en dan vraag ik altijd: heb je het echt nodig of wil je het graag? Als je altijd maar denkt dat je iets nodig hebt en je kan het dan niet altijd krijgen, dan zorgt dit voor een negatieve vibe. Draai het in plaats daarvan om in een wens en zolang je dit op een positieve manier doet, kan je dit aantrekken met de Law of Attraction. Ook kan je dankbaar zijn voor datgene wat je al hebt en dat je je gelukkig mag prijzen dat je zo’n goed leven mag leiden. Hello positieve mindset!

Geliefden

Je omgeving kan ook een rol spelen bij een negatieve mindset. Als jij vrienden, familie of andere mensen in je directe omgeving hebt die vaak zeuren, je niet steunen in de dingen die jij belangrijk vindt of jouw geluk in de weg staan, dan lukt het jou ook niet om aan een positieve mindset te werken. Ook als is het moeilijk, maar als deze mensen jouw geluk in de weg staan, dan is het tijd om deze mensen te laten gaan en jezelf te omringen met mensen die hieraan wel bijdragen of waar jij tegenop kijkt zodat ze je kunnen helpen om de beste versie van jezelf te worden.

Wil je verder lezen over positiviteit en doelen stellen? Dan vind je deze artikelen ook leuk:
2 boeken die zorgen voor een positief zelfbeeld
9 manieren om positief te worden als je een slechte dag hebt
Zo onderneem je actie om je doelen te behalen
Hoe maak je concrete doelen die tot resultaten leiden?
Behaal doelen met de trial & error methode

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



Leave a Reply

Your email address will not be published.