10x eten tegen spierpijn

Last van spierpijn of een stevige workout achter de rug? Je kan je spieren helen door de juiste voeding te eten. Welke voedingsmiddelen dat zijn? Hier lees je 10 x eten tegen spierpijn.

1. Blauwe bessen

Blauwe bessen en andere bessen zoals aardbei, framboos, zwarte bessen en pruimen helpen heel goed tegen spierpijn. Vooral van blauwe bessen is bewezen dat je spieren hiervan sneller aansterken. Ook kersen helpen tegen spierpijn. Het voordeel van dit fruit is dat het de melatonine in je lichaam verhoogt en je dus makkelijker in slaap valt.

2. Groene groenten

Met groene groenten kan je nooit misgaan en zou je elke dag wel binnen moeten krijgen. Het belangrijkste van groene groente is dat het je bloedsuikerspiegel stabiliseert en je energielevels daardoor ook stabieler blijven. Je krijgt minder snel cravings naar suiker en overeet minder snel. Ook kan je hierdoor meer uit je training halen: zo kunnen ze het stresshormoon cortisol na het sporten naar beneden halen, wat je lichaamsbouw kan verbeteren, ook support het de schildklier die je willpower stimuleert en je stofwisseling bevordert en ten slotte zorgen groene groenten voor hydratatie, niet geheel onbelangrijk tijdens het sporten.

3. Fruit

Hetzelfde geldt natuurlijk voor fruit. Sommige fruitsoorten zorgen voor veel hydratatie en de glycogeen aanmaak. Dit is een vorm van koolhydraat die energie geeft aan je lichaam en het omzet in glycogeen in je spieren. Het zorgt dus voor een goed spierherstel. Voorbeelden hiervan zijn watermeloen, ananas en kiwi, maar ook zoete aardappel brengt dit effect teweeg.

End the battle with food. Forever.

Why waste more time with a new diet where you just lose weight temporarily and eating foods that you don’t like, only to overeat again & gain back the weight? Not you. You deserve better than that. 
Download my FREE ebook to get started.

4. Water

Is this even a question? Ik denk dat we allemaal wel weten hoe belangrijk het is om je goed te hydrateren, elke dag weer. Maar helemaal als je sport is het belangrijk om genoeg water te blijven drinken. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat mensen die geen of onvoldoende water drinken tijdens of na een workout, veel meer last hebben van spierpijn dan de mensen die wel genoeg water dronken.

5. Vis

Vis zit boordevol omega 3 en deze gezonde vetten zijn een must voor een gezond dieet. Door de omega 3 wordt de cel vernieuwing in je lichaam bevordert en heeft het een ontstekende werking. Hoewel er geen eenduidige resultaten te vinden zijn die instemmen dat vis bevorderlijk is voor spierherstel, bevat vis wel genoeg proteïne die spiergroei bevordert.

6. Amandelen en andere noten

Noten eten tegen spierpijn is een hele goede voor je spierherstel omdat deze de goede verhouding tussen omega 3 en omega 6 vetten bevatten. Vooral amandelen zijn een regelrechte winnaar. Uit onderzoek is gebleken dat intensieve sporters die 4 weken achter elkaar elke dag amandelen aten een energie boost kregen en sneller werden en op lange termijn ook sneller herstelden omdat de stress gereduceerd wordt.

7. Gefermenteerd eten

Zuurkool bring it on! Het eten van gefermenteerd eten zorgt ervoor dat je ‘gut’ beter gaat werken wat op zichzelf een heleboel voordelen heeft. Zo kan je met een gezonde en goed werkende gut beter voedingsstoffen opnemen die spierherstel bevorderen, je metabolisme gaat sneller werken, je gaat ontstekingen en stress tegen en je creëert een productie van neurotransmitters die ervoor zorgen dat je gemotiveerder raakt om te sporten.

8. Eieren

Eieren zijn een perfecte combinatie van proteïne en gezonde vetten. Het regelmatig eten van eieren zou voor meer energie zorgen en helpt bij het omzetten van proteïne in spiergroei. Daardoor zouden je spieren er ook sneller herstellen.

9. Kaneel

Kaneel is mijn favoriete specerij en dit kan je daadwerkelijk overal in stoppen. Kaneel stabiliseert je bloedsuikerspiegel en naast alle voordelen hiervan zorgt een stabiele bloedsuikerspiegel voor een sneller spierherstel en minder spierpijn. Strooi dus vooral kaneel ergens overheen!

10. Kurkuma en gember

Tenslotte sluit ik af met nog twee geweldige specerijen. Deze twee kanjers staan bekend om hun verbazingwekkende ontstekingsremmende werking welke aanzet tot spierherstel en het tegengaan van spierpijn. Het dagelijks eten van kurkuma en gember zou al bijdragen bij het verkorten van je spierhersteltijd.

Ga jij deze 10x eten tegen spierpijn voedingsmiddelen ook toepassen?



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.