een-perfectionist-herkennen

10 tekenen dat je perfectionistisch bent

Ben je iemand die a​ltijd naar het hoogste streeft? Dan kan het zomaar zijn dat je perfectionistisch bent. Kijk hier hoe herkenbaar de volgende situaties voor je zijn.

Wanneer je er alles aan wilt doen om altijd het hoogst haalbare te halen, dan kan dat leiden tot chronische ontevredenheid en niet gelukkig zijn met jezelf. Ook kunnen perfectionisten moeilijke relaties hebben en de bekende mood swings. Perfectionisme kan heel goed voor je zijn, maar ook een negatieve zijde hebben. Hier zijn verschillende situaties waarin je erachter kunt komen of jij een perfectionist bent en hoe je ervoor kunt zorgen dat niet je niet tegen houdt.

1. Je wilt altijd het beste doen

Perfectionisme groeit vaak al vanaf kleins af aan. In de klas wordt enorm gestreefd naar het halen van de beste cijfers en het gewaardeerd worden en het prijzen van de leerling als er een 10 gehaald wordt. Juist altijd streven naar de hoogste cijfers kan op latere leven leiden tot frustratie en geen vertrouwen hebben in jezelf.

perfectionist

2. Je weet dat streven naar perfectie niet goed voor je is, maar je bent bereid dit op te geven voor succes.

Wanneer je perfectionistisch bent, houd je er niet van om gemiddeld te zijn en heeft vaak een no pain, no gain mentaliteit. Hoewel je niet per se veel wil bereiken, ben je vaak wel een workaholic en kan je niet zo goed niets doen. Ook al weet je dat het niet goed voor je is en vaak stressvol en onrealistisch, je doorstaat dit allemaal omdat je het gevoel hebt dat het je beter maakt in wat je doet en je dat niet op een andere manier had kunnen bereiken. 

3. Je stelt alles uit

Ook al wil je dat alles tot succes leidt, door juist zo’n drive te hebben om succes te behalen, kan dat juist leiden tot falen. Uit onderzoek blijkt dat perfectionistisch zijn vaak samen gaat met faalangst. Daardoor krijg je het gevoel dat je het toch niet kan en ga je dingen uitstellen. Vaak gaat dit ook samen met het feit dat je het belangrijk vindt om goedkeuring van je vrienden te krijgen.  

4. Je bent heel kritisch naar anderen

Vaak heb je een sterke mening anderen toe en kan je zelfs racistisch zijn. Niet geheel onlogisch, want dat wat je niet van jezelf kan accepteren, reflecteer je op anderen. 

perfectionistisch

5. Je hebt moeite om je open te stellen naar anderen

Brene Brown noemde het al een ’20-ton shield’ die je omhoog houd om jezelf te beschermen tegen anderen en hun afwijzingen. Als perfectionist voel je dat je altijd sterk moet zijn en je niet je angsten of dingen die niet goed gaan mag laten zien. Daarom kan je je vaak moeilijk openstellen wanneer je perfectionistisch bent.

6. Je huilt om ieder klein dingetje

Als je al iets niet kunt vinden of de koekjes zijn aangebrand, dikke kans dat jij in huilen uitbarst. Elk klein dingetje voelt als falen en dat voelt niet fijn, ook al heeft het geen enkele zin om je er druk over te maken. Dingen gaan nu eenmaal niet goed en het is okee om fouten te maken.

7. Je neemt alles persoonlijk op

Elke vorm van kritiek neem je persoonlijk op ook al is het niet zo bedoeld. In plaats van afstand te doen van je fouten, zijn perfectionisten er echt door geraakt en blijven er lang mee lopen. Dit heeft tot gevolg dat die hun diepste angst meer werkelijkheid maakt: “ik ben niet goed genoeg”.

met-perfectionisme-omgaan

8. En je schiet meteen in de verdediging wanneer je bekritiseerd wordt

Bij elk vormpje van kritiek schiet je meteen in de verdediging om je fragiele zelfbeeld die je hebt gecreëerd en hoe je op anderen over wilt komen, te beschermen. Zelfs wanneer er helemaal geen verdediging nodig is. 

9. Je bent er nooit helemaal

Altijd wanneer je iets bereikt hebt, zijn er nog dingen die je nog moet bereiken, er is geen eindhalte voor jou. Omdat je altijd maar streeft naar nieuwe successen, vind je het lastig om je huidige successen en die in het verleden te vieren en daar trots op te zijn.

10. Je wordt nostalgisch wanneer je aan school denkt

Sommige mensen haten school, maar jij hield ervan. De successen die je daar maakten waren namelijk meetbaar, je maakte opdrachten en kreeg cijfers en feedback. Daarnaast was er nog een leraar die je vaak positieve feedback gaf en waarschijnlijk was je ook het lievelingetje van de klas. In de ‘echte wereld’ gaat het er iets anders aan toe en daarom verlang je soms terug naar de dagen waarop je hard werkte, een 10 kreeg en dan lekker klaar was.

Herken jij jezelf in deze dingen? Dikke kans dat jij perfectionistisch bent. Zolang je er zelf geen last van hebt is dat geen probleem, maar zodra je feedback niet kunt ontvangen, je je niet open kunt stellen en niet goed met fouten kan omgaan, kan het je in de weg zitten. Ik heb er heel veel last van gehad omdat ik mijn schoolcultuur gewend was en er in mijn werkleven niet aan kon wennen. Mijn belangrijkste remedie? Leren loslaten en accepteren dat niemand perfect is en iedereen fouten maakt. Dat gaf me een hoop rust. In een andere post zal ik binnenkort ingaan op hoe je kunt werken aan minder perfectionistisch zijn. 



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

1 comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.