voedsel verleidingen

Hoe gezond je ook eet, of hoe graag je je eetgewoonten ook wilt verbeteren, een verleiding ligt zo op de loer. Hoe ga je hier nu het beste mee op? Dit zijn mijn 10 tips voor voedsel verleidingen!

Zelfs al eet ik gezond, zelfs gezond eten kan mij verleiden. Lekker pindakaas eten, of me vol eten aan fruit, heerlijk! En een gezonde cake, daar lust ik alsnog 10 plakken van. Of als je buiten de deur eet of sowieso niet thuis bent, kunnen voedsel verleidingen op de loer liggen, ook al heb je je voorgenomen om je er niet aan over te geven en heb je zelfs je eigen, lekkere eten mee. Een verleiding weerstaan is heel moeilijk en vergt veel wilskracht. Tijd dus voor een aantal goede strategieën voor een aantal situaties die minder wilskracht van je vergen zodat je relaxter met voedsel verleidingen om kunt gaan. 

1. Verjaardagen op het werk

Iemand is jarig of er is een andere reden voor een feestje op het werk. Hoe dan ook, die taart of traktatie staat je aan te kijken in de kantine. De beste manier is om natuurlijk nee te zeggen tegen het stuk taart. Vraag je ook af of je deze traktatie ook echt heel graag wilt eten. Ik ben geen fan van slagroomtaart dus ik eet het dan ook niet. Plus ik weet dat ik, zodra ik die suikers proef, alleen maar meer wil. Heb je besloten dat je toch een stukje wilt? Neem dan een klein stukje en laat bijvoorbeeld de frosting achterwege. En zorg er ook voor dat je de rest van de dag ook normaal blijft eten, dan is er vrij weinig aan de hand. Genieten mag namelijk ook wel af en toe!

2. Je vriendin wil graag een ijsje met je eten

Yes ijs! Maar jij hebt je voorgenomen om dat niet te eten nu. Wat doe je? Je kan gewoon meegaan voor de gezelligheid of kies een ijssalon uit waar je sorbets hebben. Dit is ijs gemaakt op fruitbasis en bevat geen lactose en is daardoor vegan. Niet alleen eet je dan zuivelvrij ijs, maar door het hoge fruitgehalte maak je ook een gezondere keuze en blijf je laag in calorieën. Verder zijn er nu steeds meer vegan ijssoorten beschikbaar in de supermarkt, mocht je jezelf een keertje willen trakteren. Vooral ijs op basis van amandelmelk zijn aanraders!

3. Je hebt maar een paar minuten om een maaltijd klaar te maken

Ik stond laatst zelf voor deze keuze. Hoe verleidelijk is het dan om een McDonalds binnen te lopen en daar even snel een hamburger te halen? Nu heb ik zelf vrij weinig met deze fast food keten, maar kan je jezelf niet weerstaan, kies bijvoorbeeld dan voor een salade. In de supermarkt heb je ook steeds meer keuze in gezonde kant-en-klare maaltijden en vind je ze overal. In plaats van dat ik ging voor een pizza of lasagne, kon ik kiezen uit een vegan Thaise curry. Een gezonde keuze en mega lekker!

4. Een date bij de Starbucks

Vroeger sprong ik een gat in de lucht als ik bij Starbucks kon afspreken. Een heerlijke mocha met daarbij een stukje taart, jammie! Nu weet ik dat al die suikers in een koffie en een hapje niet de beste keuze voor mij zijn. Meet je daar toch? Kies dan voor een gewone koffie of thee of maak een skinny keuze door bijvoorbeeld een koffie met amandelmelk te nemen. En een snack erbij? Vaak kun je ook kiezen voor een fruitsalade. Yum!

5. Uit eten bij een all you can eat restaurant of een vol 3-gangen menu

Uit eten gaan is voor mij de grootste trigger. Waar ik thuis nog een redelijke portiecontrole heb, is dat in een restaurant moeilijker omdat ik vaak blijf eten zolang er nog eten voor mijn neus staat. Vooral als het wat ongezonder is. Frietjes hebben bij mij namelijk geen end goal. Als je net zo bent als ik, probeer dan om niet meer af te spreken bij een all you can eat restaurant of restaurant met 3 gangen, want vaak eet je dan veel meer dan nodig is, helemaal als je je niet zo goed kunt beheersen. Kies in plaats daarvan voor een maaltijd met een gezonde keuze of deel gerechten met je tafelgasten zodat je wel veel kunt proeven maar niet zoveel eet.

6. Wanneer je chocolade of andere treats als cadeau krijgt

Oeh heerlijk chocolade en hoe fijn dat je dat als cadeau krijgt! Een lief gebaar, maar wil je echt op gezonde keuzes letten, dan is dat niet zo handig. Accepteer het cadeau en zeg hoe fijn je dit vindt en geef aan dat je een volgende keer wellicht 70% chocolade hebt. Als het goede vrienden zijn, accepteren ze deze keuze en vinden ze je eerlijkheid juist fijn. Als je het niet kunt weerstaan om het bij 1 stukje per dag te houden, zorg er dan voor dat je de chocolade met andere deelt zodat het niet naar je lonkt in de kast. 

7. Wanneer je onderweg bent en mega honger hebt

Op shopping trip of gewoon de hele dag buiten de deur en ineens mega honger? Dan is de verleiding om snel iets te halen wat niet gezond is, mega groot. Mijn oplossing hiervoor is door altijd eten bij me te hebben. Of het nu wat nootjes zijn, een stuk fruit of een vegan dadelreep, ik ben altijd voorbereid. Zo kan ik altijd wat snoepen als ik honger krijg en voorkom ik dat ik door honger een ongezonde keuze maak.

8. Je gaat ergens eten en er zijn alleen maar ongezonde keuzes

Crap! En je wilde vandaag nog wel zo gezond doen! Je hebt je niet voorbereid om zelf een gezonde maaltijd mee te nemen en het enige wat er is zijn vette hamburgers en veggie burgers. Kies dan voor de meeste gezonde optie die je kunt nemen. Eet een veggie burger zonder broodje, neem er wat ketchup bij en schep zoveel mogelijk veggies op als je kunt vinden.

9. Je gaat borrelen met vrienden of collega’s

Ik vind calorieën in drank vaak zonde en in alcohol zitten natuurlijk ook de nodige suikers. Vraag voordat je gaat borrelen af of je die avond ook echt wilt drinken. Is dat niet het geval neem dan bijvoorbeeld een Spa blauw met een citroentje, wat net lijkt op een wodka sprite, dus dan hoef je meteen niet meer bang te zijn dat andere mensen je veroordelen dat je niet drinkt (hoewel je daar niets van zou moeten aantrekken, herken ik het groepsdruk gevoel maar al te goed!). Wil je wel een drankje, kies dan voor een rode wijn of voor een gin and tonic of een wodka met cranberry sap.

10. Je familie dringt aan op van alles te eten als je thuis komt

Aah waarom eet je niet gewoon dit stukje taart, voor een keertje maakt dat toch niet uit? Je bent al zo dun! Wat, vind je dat ik niet goed heb gekookt dan? Als je het moeilijk vindt om eten af te slaan als je bij familie bent, kies er dan voor om overal kleine beetjes van te nemen om zo jezelf als je familie een goed gevoel te geven als het je echt niet lukt om nee te zeggen. Of kies ervoor om zelf eten mee te nemen zodat je helemaal niet in de verleiding komt. Want het belangrijkste is tenslotte dat je tijd spendeert met je familie en niet dat het de hele tijd om het eten draait.

Welke voedsel verleidingen kom jij regelmatig tegen en hoe ga jij hiermee om?

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.