Hormonale acne & voeding

hormonale-acne-2

Iedereen heeft er weleens last van, acne. En ook iedereen is altijd wanhopig op zoek naar oplossingen om ervoor te zorgen dat je weer een mooi, glad huidje krijgt. Niet alleen wij, maar ook onderzoekers. Talloze onderzoeken zijn er verricht naar de mogelijke oorzaken voor hormonale acne. Hoewel het niet eten van specifieke voeding een bewezen effect zou hebben om acne tegen te gaan, denk ik toch dat het eten van bepaalde voeding juist baat kan hebben om acne te minderen.

mango Gezond eten en acne

Waarom ik dat denk? Sinds ik gezonder ben gaan eten is mijn acne minder geworden. Is hij helemaal weg gegaan? Nope, dat niet. Dat komt omdat ik niet 100% helemaal clean eet, omdat ik zo nu en dan nog wel wat stress ervaar en ik die maandelijkse, superfijne periode heb waardoor ik gegarandeerd puistjes krijg en ik er dan echt niet vanaf kan blijven. Hoewel dat natuurlijk vervelend is en blijft, is het veel belangrijker om na te gaan hoe je nu die puistjes krijgt om die oorzaak ook weg te kunnen halen. Ongesteld worden en een hoog stressniveau dragen zeker bij aan het ontwikkelen van extra talg waardoor je acne krijgt, maar voeding zeker ook. En daar ga ik je vandaag meer over vertellen.

mango Acne en insulineresistentie

Het feit dat je acne ontwikkeld, kan te maken hebben met het eten van teveel en slechte suikers. Ik zal je proberen uit te leggen waarom. Wanneer je steeds vaker slechte suikers naar binnen werkt, moet je lichaam steeds meer insuline aanmaken om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden en om de suikers te kunnen verwerken. Als je dit maar lang genoeg doet kan je insulineresistent worden. Insuline heeft geen werking meer op de suikers en je krijgt ontzettend veel schommelingen, waardoor je dus ook veel afterdinners dips hebt, en je heel vaak supermoe bent of juist te energiek, allemaal door het eten van slechte suikers.

hormonale-acne-3

mango De gevolgen van insulineresistentie voor acne

Insulineresistentie heeft nog meer gevolgen voor je gezondheid, waaronder dus acne, omdat je hele hormoonhuishouding in de war geschopt wordt. De vorming van acne ontstaat doordat dankzij de insulineresistentie de talgproductie verhoogd wordt. Ook wordt de aanmaak van cellen gestimuleerd, die ook weer afgescheiden moeten worden, wat weer de poriën blokkeert. Tenslotte blijven de huidcellen aan elkaar geplakt zitten die afsterven en klonters vormen. Er ontstaan ontstekingen die resulteren in acne. Ontstekingen zijn goed omdat ze je lichaam beter maken, maar chronische absoluut niet en ze kunnen er ook voor zorgen dat de insulineresistentie nog lager wordt.

mango Acne vrij door suikervrij eten

Een vervelend verhaal he? Maar wat kan je er tegen doen om die ontstekingen tegen te gaan en ervoor te zorgen dat je hormonen in balans blijven en de aanmaak van insuline normaal blijft? Je kan het misschien al raden: suikervrij eten. Ik heb al verschillende artikelen geschreven over hoe je dit kan bereiken. Om de effecten van suikervrij eten te bereiken zou je tenminste 30 dagen achtereen volledig suikervrij moeten eten. Bovendien vernieuwt je huid om de 4 weken, dus zo lang zou je ook je lichaam de tijd moeten geven om te herstellen. Nu heb ik zelf nog nooit een maand lang volledig suikervrij gegeten, maar ik zie dat nu steeds meer als een challenge om dat te gaan doen omdat ik benieuwd ben welke gevolgen dat heeft voor mijn acne.

mango Welke voeding gaat acne tegen?

Probeer dus natuurlijk en suikervrij te eten, maar wees ook zuinig met het eten van fruit. Hoewel hier natuurlijke suikers in zitten kan een te grote inname van fruit ook acne triggeren. Verder zou je voedsel een lage Glycemische Index moeten hebben. Hier heb ik helaas nog niets over geschreven, maar ik wilde deze tip toch graag met je delen. Eet wel genoeg essentiële vetten zoals noten, vis, avocado, zaden en olie. Deze vetten reduceren de aanmaak van verschillende hormonen als oestrogeen en brengen je hormonen meer in balans. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die meer essentiële vetten eten minder last van acne hebben. Ook blijkt volgens onderzoek dat wanneer je voldoende van de volgende vitaminen en mineralen binnenkrijgt, je de kans om acne te krijgen vermindert: vitamine C, B (vooral B6), zink, magnesium en vitamine A. Daarnaast schijnt het drinken van groene thee en macapoeder ook te helpen. En om nog even terug te komen op de vetten: dit is niet alleen relevant om te eten, maar zo zou je ook kokosolie op je gezicht kunnen smeren om acne tegen te gaan.

hormonale-acne-1

mango Acne en melk

Tenslotte bestaat er een relatie tussen puistjes en melk. Veel mensen zijn allergisch voor melk en volwassenen zouden sowieso geen dierlijke melk moeten drinken, maar ook vanwege de volgende dingen zou je melk beter kunnen mijden om puistjes te voorkomen. In melk zit standaard hormonen en pus. Dat klinkt inderdaad viezig en daarom wordt het ook mooi celgetal genoemd. Volgens de wet mogen er zoveel puscellen in 1 liter melk zitten. Maar ja, het pus komt van ontstekingen in de uiers van koeien en is dus best ongezond. Het zorgt voor een verhoogde toename van de talgproductie, wat dus weer puistjes creëert. Wil je dus van je puistjes af, stop dan met het drinken van melk, of neem een plantaardige melk zoals rijstmelk, havermoutmelk of kokosmelk van Rice Dream. Die zijn wel gezond voor je en bevatten geen suiker (de amandelmelk wel!). Daarnaast kan je de inname van kaas en yoghurt ook beter even minderen, hoewel die relatie minder sterk is en je wellicht beter kunt kiezen voor geitenkaas.

mango Geen acne, wel een gezond leven

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken hoe jouw leefstijl en met name wat je eet van invloed kan zijn op een hogere talgproductie, meer ontstekingen en dus meer acne. Mocht je geïnteresseerd zijn in hoe je suikervrij kunt eten en welke suikers je dan wel en niet kunt eten, kijk dan even bij deze artikelen:
Welke suikers zijn goed voor je?
Welke suikers moet je mijden?
Het verschil tussen goede en slechte koolhydraten
Waarom eten we suiker?
Suikervrij eten & etiketten lezen
En natuurlijk kan je ook allerlei suikervrije recepten bekijken!

Misschien moet ik dan toch wel een challenge aangaan om 30 dagen suikervrij te gaan eten. En dan nu ook echt!

Heb jij ook last van acne of puistjes? En wat helpt bij jou om het tegen te gaan?

Bronnen foto’s: 1,2,3

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



2 comments

  1. Anneleen

    Interessant om hier meer over te lezen!

Leave a Reply

Your email address will not be published.